Voda Armani
Foto: archiv M&M
Restaurace Ray’s & Stark Bar nabízí nápojový lístek s vodou na 42 stranách. Degustátoři vodu rozdělují stejně jako víno - podle minerality, vyváženosti, chuti i barvy. Jedna z nejdražších vod se prodává za 24 dolarů, v přepočtu zhruba 540 korun za litr.

Gastronomičtí odborníci, kteří se zaměřují na nápoje, začínají stále častěji zaměstnávat svůj jazyk prostou skleničkou vody. Podle nich je voda něco více než jen to, co teče doma z kohoutku a prodává se v plastových lahvích na masovém trhu.

Sklenice vhodně vybrané vody může podle degustátorů jídlo doplnit stejně dobře nebo i lépe než jiné nápoje, píše na svých stránkách CNNMoney.

reklama

"Šéfkuchař se stará o jídlo, sommeliér se stará o víno, ale vypadá to, jako by se nikdo nestaral o vodu," postěžoval si stanici antropolog Michael Mascha, který se specializuje na stravu. Díky své zálibě ve vodě Mascha napsal knihu, která podrobně popisuje chutě a profily balených vod z celého světa.

Samozřejmě se objevila řada těch, kteří tvrdí, že degustace vody a hledání vhodné vody k určitým pokrmům je záležitostí jednoho procenta elitářů. Mascha však s tímto názorem nesouhlasí. Domnívá se, že Američané jsou ohledně stravování stále vzdělanější a lidé již nechtějí mít k jídlu na stole pouze nudnou láhev vody Pellegrino.

Na vodu se rozhodla vsadit losangeleská restaurace Ray’s & Stark Bar a nabízí vodu jak jídlu, tak k degustaci. Zdejší nápojový lístek s vodou má 42 stránek.

"Voda není pouze vodou," říká specialista restaurace na vodu Martin Riese. A zdá se, že tuto myšlenku sdílejí i zákazníci restaurace. Od zavedení nápojového lístku s vodou v loňském roce se prodej vody v restauraci zvýšil o 500 procent. Riese má i vlastní značku vody Beverly Hills 90H20, která v letošním roce vyhrála cenu pro nejlepší vodu na světě.

Podobně jako u vína i v případě vody odborníci používají výrazy jako mineralita, vyváženost a pocit v ústech, kdy popisují chuť vody a navrhují, ke kterému jídlu se voda nejlépe hodí. Riese se domnívá, že voda by se měla vybírat k jednotlivým jídlům podle kyselosti a slanosti. A jaké jsou jeho návrhy?

Voda z doby ledové

Například značka Voss, která se prodává v lahvi navržené umělcem pro Calvina Kleina, má mírně hořké tóny. Je tak vhodná ke chřestu.

V Dánsku se vyrábí voda Iskilde. Pochází z pramene objeveného před 15 lety pojišťovacím makléřem v důchodu a jeho manželkou. Experti odhadují, že voda z tohoto pramene může pocházet z poslední doby ledové. Cena je 12 dolarů (270 Kč) za litr. Podle Rieseho má Iskilde sladké a zemité tóny, což z ní dělá vodu vhodnou pro těstoviny, houbové pokrmy nebo pizzu s lanýži.

K lehkému jídlu, jako je sushi, doporučuje něco hladšího a jemného, jako je voda s nízkou mineralitou. Nejnáročnějším chuťovým buňkám bude určitě vyhovovat voda Lauquen z Patagonie. Tato značka je určena speciálně pro luxusní trh a prodává se za 24 dolarů (540 Kč) za litr.

K dezertům se nejlépe hodí španělská voda Vichy Catalan, která je velmi slaná a hořká, a může tak dodat překvapivý rozměr čokoládovým pokrmům. "Velmi neočekávaně máte na svém jazyku sladké a slané tóny a to je velmi zajímavé," poznamenává Riese.