O Cyberpunku, který vyšel osm let po jeho oznámení a čtyři roky poté, co se na něm začalo skutečně pracovat, se lze dočíst různé věci. Na jedné straně se hromadí negativní zprávy. Jeho výrobce, polský CD Projekt, čelí už druhé hromadné žalobě kvůli klamání spotřebitelů i investorů. Jeho akcie se propadly ze 460 zlotých z konce srpna na aktuálních 253 zlotých.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Na druhé straně stojí stovky tisíc aktivních fanoušků, které hra baví a nechtějí nic jiného slyšet. Někteří kritiku vnímají jako osobní útok. A pak je tu ještě třetí možnost, a sice že vedení CD Projektu udělalo zásadní chyby, klamalo investory i hráče, zejména majitele starších počítačů a konzolí, ale výsledek je i přes všechny překážky pozoruhodný a v některých momentech dechberoucí.

 
Cyberpunk 2077 je i přes kontroverze úspěšná hra, která ukazuje obří skok mezi starými a novými konzolemi - ke smůle 150 milionů lidí
Cyberpunk 2077 je i přes kontroverze úspěšná hra, která ukazuje obří skok mezi starými a novými konzolemi - ke smůle 150 milionů lidí
Foto: CD Projekt RED

Cyberpunk 2077 má sám o sobě dvě podoby − jinak vypadá a funguje na výkonných počítačích a špatně dostupných konzolích nové generace, PlayStationu 5 a Xboxu Series X, a zcela jiný zážitek pak mají hráči na starších konzolích, kteří tvoří asi 40 procent zákazníků. Právě technické problémy na starších zařízeních vedly k bezprecedentnímu stažení hry z obchodu PlayStation Store a donutily CD Projekt vracet peníze nespokojeným uživatelům.

Na odpovídajícím počítači nebo v on-line službě Google Stadia se Cyberpunk dá hrát plynule a s hezkou grafikou, ale ne bez problémů. Během více než stovky hodin strávených v různých verzích hry, nejvíce na Xboxu Series X, jsme zaznamenali velké chyby spojené s umělou inteligencí. V několika příběhových misích například přestali nepřátelé reagovat, takže jednu z největších přestřelek ve hře jsme prošli jako na nedělním špacíru.

Technické chyby se u tak rozsáhlé hry dají odpustit. Vývojáři je časem opraví, viděli jsme to i u Kingdom Come: Deliverance nebo titulů ze série The Elder Scrolls. Větší zklamání představuje Cyberpunk z vypravěčského pohledu. Scenáristé CD Projektu jsou skvělí, umí dát postavám život a hudebník Johny Silverhand ztvárněný ve hře Keanu Reevesem je jasným tahounem hry.

 

Cyberpunk 2077 je i přes kontroverze úspěšná hra, která ukazuje obří skok mezi starými a novými konzolemi - ke smůle 150 milionů lidí
Cyberpunk 2077 je i přes kontroverze úspěšná hra, která ukazuje obří skok mezi starými a novými konzolemi - ke smůle 150 milionů lidí
Foto: CD Projekt RED

Pravděpodobně kvůli problémům s organizací práce se ale z nové hry CD Projektu do značné míry vytratila silná stránka zaklínačských her od stejných autorů: vliv hráčských rozhodnutí. V podstatě vše důležité rozhodne hráč v posledních dvou hodinách hry během jediné konverzace. I jednotlivé volby odpovědí v komunikaci s herními postavami jsou jen iluze, výsledky jsou vždy stejné.

I přes tyto chyby je možné si Cyberpunk 2077 užít, a to i desítky hodin po dohrání příběhu. Nejen díky vedlejším úkolům, ale i díky prosté radosti z likvidace tupých nepřátel, kteří nepředstavují žádnou velkou výzvu. Někdy si zkrátka člověk chce připadat jako Neo z Matrixu, s kulometem nebo čepelemi vyskakujícími z paží.