Společnost Netflix přetvořila známé heslo "sportem ku zdraví" do zcela nové maximy: sportem k obřímu úspěchu. Volají tak prakticky všechny seriály se sportovní tematikou této internetové televize. Dokument jménem Dycky Sunderland proměnil příběh o vzestupu a pádu anglického fotbalového klubu z malého průmyslového města v dojemnou i strhující tragikomedii. Seriál F1: Touha po vítězství i naprostým laikům přiblížil krásu a krutost automobilových závodů. Ale nyní se Netflix postavil největší sportovní výzvě. Natočit jako uhrančivé drama hru v šachy.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Sedmidílný seriál Dámský gambit tento pomyslný úkol s přehledem splnil. Deska se šedesáti čtyřmi políčky se tu znovu a znovu stává magnetizující plochou, od níž neodtrhne zrak ani ten divák, který nerozezná pěšce od střelce. Ale to je pouze základ. Dámský gambit je především jedním z nejlepších seriálů roku. Po mnoha letošních televizních projektech sršících ambicemi a žonglujících důležitými tématy přichází přirozené dílo, které navzdory pochmurně vypadající zápletce vyniká především elegancí a až radostnou touhou vyprávět.

Putování Hollywoodem

Přitom projekt putoval Hollywoodem celé dekády. Kolem adaptace stejnojmenného románu Waltera Tevise z roku 1983 pojednávajícím o osiřelé dívce, která v 60. letech poráží v šachách všechny hráče světa, se pohybovali už režiséři Bernardo Bertolucci či Walter Hill. Později chtěl Tevisův příběh jako režijní prvotinu natočit herec Heath Ledger. Po jeho smrti v roce 2008 se z adaptace románu stal velmi osobní projekt scenáristy, režiséra a milovníka šachů Scotta Franka.

Ten se hned svým prvním scénářem na začátku 90. let pokusil vyobrazit, jaké to je být géniem. A pak si přečetl román Dámský gambit a pomyslel si: "Tohle je mnohem lepší způsob, jak takový příběh vyprávět." A přesně tím, co ho zaujalo na předloze, vyniká i seriálová adaptace: pojednává o enormně talentované hrdince, která je sama sobě největším nepřítelem.

Původně to měl být celovečerní film. Když si režisér a scenárista Frank uvědomil, že jen seriálová podoba dá knize dostatek prostoru, oslovil Netflix. "Myslel jsem si, že nikdy nekývnou na adaptaci knihy o dívce, která hraje šachy," vzpomínal tvůrce. Když projekt dostal zelenou, stál Frank před zásadním problémem: "Byl jsem posedlý hledáním cesty, jak věrně zachytit jednotlivé partie a přitom je učinit dramatickými i pro lidi, kteří o šachách nic nevědí."

O seriálu

Dámský gambit
Scenář a režie: Scott Frank
Netflix, 2020

Jako poradce angažoval mimo jiné ruského šachového velmistra Garriho Kasparova, který měl původně hrát roli nejnebezpečnějšího šachisty seriálu Vasilije Borgova. Což odmítl, ale místo toho s tvůrci a herci konzultoval, jak se cítí výjimečný hráč. A představitelka hlavní hrdinky Anya Taylor-Joyová vtělila veškeré vnitřní zápasy geniální mysli do své tváře a očí, které čistě pocitově mnohdy vyplňují skoro celý prostor obrazovky.

Fakt to není pro holky?

Je to jednoduchý, v jádru až pohádkový příběh. Začíná v sirotčinci, kam se devítiletá Elisabeth dostává po nehodě, při níž zahynula její maminka. A v místním sklepě objevuje starého údržbáře skloněného nad šachovnicí. Zvídavá dívka při několikáté návštěvě projeví o neznámou hru zájem. "To není pro holky," dozvídá se. Když muže překvapí znalostí pohybů několika figur, které odpozorovala během pár chvilek, dostává možnost usednout na druhé straně šachovnice.

Brzy už poráží v simultánní hře celý šachový klub místní školy. A když její nová adoptivní matka zjistí, že šachem se dá vydělávat a že náctileté dceři se to daří, hbitě ji ve škole omluví pro nemoc a obě vyráží na několikadenní turnaj.

Soupeři jeden za druhým sklápí krále na znamení porážky.

Ukázka ze seriálu Dámský gambit

Režisér a scenárista Frank se vyhýbá všem pastem přehnané dramatičnosti. Už prostředí sirotčince, kde jsou děti pod silným vlivem uklidňujících prášků, mohlo být snadno vyobrazené jako říše zla, úzkostí a samoty. Podobně by mohl působit umělohmotně načančaný dětský pokoj v novém bydlišti, kde si nevrlý "pán tvorstva" čte noviny a odmítá jediným výrazem či slovem naznačit, že by mu adoptovaná dcera nějak připomínala lidské stvoření. A následná cesta dívky světem převážně mužské hry v šach by zase mohla svádět k vyobrazení hrdinky, která to "natře" namyšleným chlapíkům, jimž někdo právě narušil jejich výsostné teritorium.

Jenže tvůrci se umně a s lehkostí vyhýbají vyhroceným konfliktům, které naznačují, ale poté diváky vedou jinudy. Dámský gambit je suverénně zrežírovaná jízda, která nikdy nepřibrzdí. Má všechny audiovizuální kvality moderní televizní tvorby, ale přitom jde proti trendu žádajícímu zacházet do extrémů.

Dospělá Elisabeth má sice problémy se závislostmi na prášcích i alkoholu a zároveň sama se sebou tak jako hrdinky mnoha dnešních předních seriálů. Ale Dámský gambit se nenoří do traumat a temnoty všude kolem. Naopak těží veškeré napětí z toho, jak s nadhledem vykresluje přátelské a podpůrné prostředí, v němž hrdinka vyrůstá. Adoptivní otec je odstaven na druhou kolej, dokonce i poražení soupeři jí zatleskají. A přitom nejde o kýč hollywoodského střihu.

Spiklenecká dobrodružství

Seriál pro každou šachovou partii vymýšlí jiné ztvárnění. Jednou skáče v čase, jindy plátno rozloží na mnoho malých obrazovek. Často působivě pracuje s tím, že hrdinka si vizualizuje následující tahy po imaginární šachovnici na stropě místnosti. Vždy však jde více o pocity hráčů než o pohyby figurek. Přesto právě na všechny praktické aspekty hry najali autoři specialistu, šachového trenéra Bruce Pandolfiniho. Ten naučil herce, jak brát figurky do ruky, aby vypadali jako profesionálové, vymodeloval rekordních 350 šachových situací, více jich pro potřeby filmu či seriálu nikdy nevzniklo.

Podobně důmyslně jako intuitivní hráčka Harmonová řeší herní kombinace, uniká i samotný seriál z jasně nalinkovaných cest. Ne nečekanou originalitou, spíše tím, jak říká věci mezi řádky, jak dovede klišé žánru o úspěšných lidech využít a přitom u nich nesetrvat.

Anya Taylor-Joyová v životní roli ztvárňuje sebevědomou, od reality lehce odtrženou hrdinku. Neváhá si po sexu číst a nechat nejistého partnera přemýšlet, zda má odejít, nebo zůstat v posteli. Přitom tato scéna nevyzní tak, že by jím jakkoli pohrdala, byla namyšlená a projevovala lehce sociopatickou stránku osobnosti, která se tak často připisuje géniům.

Před třemi lety Scott Frank natočil westernový seriál Godless, v němž udělal z kovbojů kovbojky a pokusil se klasický žánr osvobodit od stereotypů. Tehdy autor Dámského gambitu ještě poněkud okatě dával slovo ženám, lesbám, černochům či indiánům, a přitom nakonec všechny progresivní tendence padaly za oběť "chlapskému" vidění světa.

Dámský gambit se emancipovaných témat dotýká nenápadně, bez křečí. Užívá si takřka spiklenecká šachová dobrodružství adoptivní matky s dcerou, které se chovají spíše jako kamarádky, naznačuje cosi nezdravého na takovém vztahu, ale dává všem postavám rovnocenný prostor.

A pomyslný úsměv, s nímž tvůrci o osudech Elisabeth Harmonové vyprávějí, nezatuhne ani na turnaji v Moskvě. Tohle není vyhrocené sportovně-historické drama z doby zuřící studené války, seriál do posledních chvil vypráví převážně o své protagonistce, o tom, co vše si musí srovnat v hlavě, aby byla nejen nejlepší hráčkou světa, ale také fungující lidskou bytostí.

Dámský gambit je precizně vystavěné drama, kde každá figurka má své místo. Uhání kupředu jako protagonisté při takzvaném rychlém šachu, ale stejně jako oni při tom tempu nezapomíná myslet na několik tahů dopředu.

V tom, jak uniká z potenciálně vyhrocených situací do ztracena, občas připomíná jeden z nejlépe napsaných seriálů moderní doby Šílenci z Manhattanu. Ale není to studie chorobné, cynické, rozpolcené mysli jako v případě ústředního "šílence" tohoto dramatu o reklamních kreativcích Dona Drapera. Dámský gambit naopak vyniká tím, že jako jedno z mála děl o géniích je normální.

Ukázka ze seriálu Dámský gambit