Oválná místnost je obložená dřevem, jsou po ní poházené polštáře Fatboy, nízké taburetky, ze stropu visí houpačka, zenovou atmosféru doplňují květiny a zářivě bílé oblázky na podlaze. Vratislav Kalenda si vybere místo přímo na parketách a nohy poskládá do překážkového sedu. Na sobě má barevné tričko, džínové šortky, kecky Adidas a k pasu připnutou kšiltovku. "My tu máme takovou 'hej, kámo' kulturu," směje se, když upíjí černé ristretto z firemního kávovaru. Prostě typický ajťák v typickém prostředí dravé softwarové firmy, chtělo by se říct. Jenže čerstvě třicetiletý Kalenda ani jeho společnost Applifting, jež se věnuje zejména vývoji mobilních aplikací, tak úplně normální nejsou. Vlastně jsou hodně specifičtí: "Jsme tyrkysová firma."

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

To neznamená, že by koberce a zasedačky v sídle společnosti na Rohanském nábřeží v Praze byly modrozelené (naopak jsou pestře stylizované podle slavných počítačových her typu Need for Speed nebo Fallout). Tyrkysová organizace je nejvyšší stupeň škály, kterou definoval populární belgický mentor a školitel Frederic Laloux ve své knize Budoucnost organizací. V kostce jde o podnik, který je mimořádně ohleduplný a kde mají zaměstnanci velkou svobodu, kde nefunguje klasická vertikální řídicí struktura.

"Nemáme tu klasický management, zaměstnanci vědí, kdo kolik bere, do naší rady starších, což je obdoba představenstva, probíhají volby, v nichž hlasují všichni zaměstnanci," vyjmenovává Kalenda jen některé ze zvláštností, podle nichž šest let stará firma funguje. A jeho byznysový partner Filip Kirschner, s nímž společnost napůl vlastní, dodává: "Už teď vymýšlíme, jak firmu jednou předáme zaměstnancům. Ale nemáme to ještě nastavené, bude to otázka až tak za deset let."

Jsme ze své podstaty neprodejní

Když Kalenda s Kirschnerem hovoří o tom, jak zaměstnanci hlasují, komu se má kolik přidat na odměnách, jak vybírají, kdo zasedne v radě starších podle irského volebního modelu, který dbá na to, aby přišlo vniveč jen minimum hlasů, nebo jak má těch více než sto lidí, kteří pro Applifting pracují, možnost část své pracovní doby věnovat dobrovolnictví, víří člověku hlavou myšlenky na socialismus a idealismus, ne na byznys. To je ale chyba − pohled do finančních výkazů ukazuje, že tohle vývojářské studio umí i skvěle vydělávat.

Jeho klienty jsou rakouská bankovní skupina Erste, známý výrobce zabezpečovacích systémů Jablotron nebo cenový srovnávač Heureka.cz. Za rok 2019 utržil Applifting 75 milionů korun a EBITDA, tedy zisk před odpisy a daněmi, dosáhl 30 milionů. Letošní obrat i přes koronavirovou krizi určitě překročí 100 milionů. To by podle investičních standardů ocenilo Applifting někde na úrovni čtvrt miliardy korun, což na pár let starou firmu, kterou rozjeli dva kluci narození až po revoluci, není vůbec špatné. "My jsme ale ze své podstaty neprodejná firma. Jakmile by sem přišel externí investor, zničilo by se to, co budujeme − tedy firma, která stojí na určitých hodnotách, na důvěře, na svobodě. Zisk je pro nás důležitý, ale není to primární cíl, je to prostředek, aby se tu všichni mohli cítit dobře, aby se jim tu dobře pracovalo. Well-being našich lidí je pro nás zásadní. A přenášíme to i na zákazníky," krčí rameny Kalenda.

Absolvent soukromé univerzity Unicorn College se k podnikání dostal přes svého otce. Vratislav Kalenda starší, původním povoláním lékař a psycholog, rozjel už v polovině 90. let se svým bratrem poradenskou společnost Image Lab, která se zabývá firemním vzděláváním a rozvojem zaměstnanců. A právě od svého otce se toho mladý programátor hodně dozvěděl o Maslowově pyramidě základních lidských potřeb, o práci s lidmi nebo o prozákaznickém přístupu při konzultacích. V Image Labu také několik let pracoval a − jak velí správná startupová mytologie − v otcově garáži vznikly i zárodky Appliftingu.

"Táta je pro mě dodnes vzor. Ale celkem rychle jsme jeho firmu přerostli, asi za dva roky jsme se museli stěhovat," rozhazuje junior se smíchem rukama. A otec mu kompliment vrací, když volá z německé Rujány, kam jezdí celá rodina přes léto pod stan a surfovat: "Vráťa si to odpracoval. Programoval už na střední škole, věnoval tomu tisíce hodin. Že uspěl, mě těší, ale ani nepřekvapuje. Má nejen byznysový zápal, ale také silnou emoční stránku, hodně mu záleží na vztazích a umí je budovat."

Míříme na ostrovy

Applifting se v posledních dvou letech umístil mezi nejrychleji rostoucími technologickými firmami střední Evropy v žebříčcích, které vydávají konzultanti z Deloittu nebo prestižní deník Financial Times. Rok co rok se mu dařilo zdvojnásobovat obrat i počet lidí, teď ale Kalenda s Kirschnerem a svým týmem cítí, že narážejí na limity. "Abychom i nadále udrželi naši ziskovost a zároveň standard a komfort, který chceme pro naše zaměstnance, museli bychom buď začít zvedat ceny, nebo se víc zaměřit na klienty v zahraničí, kde jsou vyšší ceny běžné," vysvětluje Filip Kirschner. A Kalenda jej doplňuje: "Jdeme tou druhou cestou. Otevíráme pobočku v Londýně, do roka bychom chtěli, aby tamní zakázky dávaly práci až dvaceti lidem."

A co je to, co pro své zaměstnance chtějí? "Rozdělujeme mezi ně desetinu zisku, máme hodně otevřené, velkorysé pracovní prostředí, dovolujeme lidem, aby dělali na svých projektech, podporujeme jejich podnikatelského ducha," říká Kalenda. Třeba nedávno uvnitř Appliftingu vznikl interní inkubátor Voyager, který pomáhá rozvíjet nápady zaměstnanců a dělat z nich start-upy, které jednou z firemního hnízda vyletí: "Applifting není pro každého. Jsme tým, spoléháme na konsenzus. Někdo, kdo je až moc dravý nebo hraje na sebe, se u nás nemůže cítit dobře. A těm, kteří se rozhodnou, že si chtějí vybudovat něco svého, že se chtějí udělat pro sebe, touhle cestou aspoň pomůžeme zjistit, jak začít podnikat. To je také důležité."