Distanční výuka je nápor na všechny. Děti, rodiče i učitele.
Foto: Shutterstock
Čeští učitelé jsou nenápadnými hrdiny covidové krize. Tenhle text, plný historek z on-line výuky, je poctou všem učitelům, kteří se snaží zajistit, aby se packalství naší vlády podepsalo na mladé generaci co nejméně.

„Olivere, vždycky když tě vyvolám, tak opustíš schůzku!“ nese se třiceti obývacími pokoji. Probíhá on-line hodina v 7. A jedné pražské základky a já si říkám, že v dnešní situaci bych opravdu nechtěl být učitelem. Zachovat klid, nadhled a k tomu efektivitu vyučování, to je v podmínkách distanční výuky nadlidský výkon. Když si uvědomíme, co všechno musí učitelé řešit, nezbývá než smeknout a říci, že jsou nenápadnými hrdiny covidové krize. Tenhle text nemá být jen sbírkou vtipných historek mých přátel (jak učitelů, tak rodičů) z distanční výuky. Má být hlavně poctou všem učitelům, kteří se snaží zajistit, aby se packalství naší vlády, kvůli které jsou české školy souvisle zavřené nejdéle v celé Evropě, podepsalo na mladé generaci co nejméně.

Sotvakdo mimo učitelskou branži si dokáže představit, jak moc se styl práce učitelů musel změnit a jak obtížné je se kromě výuky vypořádávat s nekonečným množstvím nástrah on-line prostředí. Hláška „Paní učitelko, můžete to zopakovat? Mně tu na vás štěká pes!“, kterou zaslechl pan Václav Špinka, je pro distanční výuku poměrně symptomatická. Podobně jako omluva „Promiňte pane učiteli, já zase zaspal“, na které by nebylo nic divného, kdyby ji ovšem učitel a můj spolužák z peďáku Jan Červa neslyšel v 11 hodin a sedm minut.

Dialog, který byl vrcholnou zkouškou nervů vyučujícího, mi ovšem popsala kolegyně Irena Cápová. 

„Sebastiane, vypni si ten mikrofon, když mluvíš s bratrem.“

„Já ale nemám bratra, paní učitelko!“ 

„Tak s kým to tam mluvíš?“

„Já vůbec nemluvím a mikrofon mám vypnutej!“

„To mluvím já, paní učitelko, Matyáš!“

„Matyáši, vypni si mikrofon. Tak kdo mi odpoví na tu otázku? Když máte všichni vypnutý mikrofony, tak asi těžko, že jo? Přihlásí se někdo? Matyáš se hlásí?“

„Paní učitelko, já chci jen říct, že taky nemám bratra, mluvil jsem s dědou, kdo půjde se psem.“

„Dobře, děti. Pět minut přestávka.“

Snášet dlouhodobě podobné scénky a nedospět do podobného stavu jako učitelka Maxová ve filmu Obecná škola je výkon pro stoika. Přesně jak to formulovala jedna z mladých pedagožek: „Je to zhruba v intervalu ‚Rozesměj si svou učitelku‘ a ‚Děcka, nenuťte mě, abych už v devět začala pít‘.“

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.