Padesátník Komenský. Rytina doprovázející anglické vydání knihy Prodromus pansophiae (Předchůdce vševědy) z roku 1642 je považována za autentickou podobiznu Komenského.
Foto: Profimedia
Od smrti pedagoga, filozofa, teologa a všestranného vzdělance Jana Amose Komenského uplyne 15. listopadu 350 let. Z hodin dějepisu si možná pamatujeme jeho exulantský příběh i to, že byl hostem mnoha dobových prominentů, včetně švédské královny. Myšlenkový odkaz jednoho ze zakladatelů moderního školství už ale známe mnohem méně, jakkoli se jeho slova o "vládě věcí tvých" stala symbolem důležitých okamžiků moderní české historie.

Jan Amos Komenský po sobě zanechal velkolepé dílo, natolik rozsáhlé, že zaměstnává dokonce celý podobor společenských věd, komeniologii. A to mluvíme pouze o té části, která nepodlehla osudnému požáru v polském Lešně roku 1656, při němž česká i evropská kultura ztratily například hotový rukopis velkého česko-latinského slovníku Linguae Bohemicae thesaurus (Poklad jazyka českého) či encyklopedii Theatrum universitatis rerum (Divadlo světa). Běžný smrtelník ale o téhle výjimečné osobnosti ví jen málo, zná spíš floskule spojené s pedagogickým rozměrem jeho práce, jako že byl "učitel národů" a že my Češi jsme "národem Komenského".

Jeho dílo sice není vzhledem ke své šíři, tématům i baroknímu jazyku laikovi snadno přístupné, způsob, jak přemýšlel a analyzoval svět kolem sebe, je ale dodnes inspirativní. Na principech jeho reformy vzdělávání pak stojí i naše současné školství. A mnohdy za nimi dokonce zaostává, například v otázce inkluze, která má blízko ke Komenského přesvědčení, že vzdělání se má dostat každému a vylučován z něj nemá být nikdo.

Mezi rozumem a vírou

V roce 1642 se na zámku Endegeest u Leidenu setkal tehdy padesátiletý Komenský s o čtyři roky mladším filozofem a matematikem Reném Descartem. Ti dva duchovní velikáni si příliš neporozuměli. Francouzský racionalista, který za zdroj skutečného poznání považoval neustálé, metodické pochybování, svého současníka později ostře zkritizoval. Přirovnal jej dokonce k alchymistům, kteří slibují výrobu zlata, ale nakonec k ničemu nedojdou. Komenského úsilí o nápravu pokažených věcí lidských, postavené na všemoudrosti, pansofii a hluboce prožívané víře v Boha, pro něj bylo nepřijatelné.

HN

Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.