Záliba ve shromažďování sportovních výsledků a statistiky vedla Martina Hájka k vybudování firmy Livesport. Nyní chce expandovat do dalších sfér.
Foto: Tomáš Nosil
Jakou globální značku z Česka znáte? Avast, Škoda, možná 3D tiskárny Josefa Průši. A co Livesport, vlastně FlashScore? Nenápadná technologická firma má po světě na 100 milionů uživatelů. Přináší jim on-line sportovní výsledky. Její zakladatel Martin Hájek s ní má velké plány. Stejně jako s obranou české demokracie.

Dva roky starý desetipatrový komplex Aspira v Nových Butovicích je téměř prázdný. Jemný déšť stéká ze skleněných stěn, výtah stoupá vzhůru kolem vylidněných poschodí (většina zaměstnanců pracuje z domova) a recepce uprostřed majestátního centrálního atria se zdá menší a menší. Budova, která získala nejvyšší ekologické certifikáty a nabízí přes 18 tisíc metrů čtverečních kanceláří, má jedno specifikum: nepostavila ji žádná developerská ani finanční skupina, ale relativně malá technologická firma Livesport, která zhruba pro 150 svých zaměstnanců a 200 brigádníků potřebuje aktuálně necelou polovinu domu, zbytek pronajímá. Další zvláštností je, že miliardovou investici kompletně uhradila ze svého.

Livesport se svou mezinárodní značkou FlashScore je jednou z mála opravdu globálních ryze českých firem. Po celém světě má bezmála 100 milionů uživatelů, jimž na webu ukazuje nebo posílá přes aplikaci v reálném čase sportovní výsledky. A to jak z největších sportů, jako jsou fotbal, hokej či basketbal, tak třeba z finského fenoménu pesäpallo nebo jihoasijského bojového soupeření kabadi. Podklady sbírá armáda brigádníků v datových centrech v Praze, Brně a Třebechovicích pod Orebem, průběžné výsledky a novinky skládají z on-line přenosů, z televize, ze sociálních sítí, z webů klubů, prostě z jakéhokoliv relevantního zdroje. Livesport, respektive FlashScore, je v tom nejlepší a nejrychlejší na světě. Velkou návštěvnost pak firma přetavuje ve velké inzertní příjmy.

Zakladatel a majoritní spolumajitel Livesportu Martin Hájek měl globální ambice dávno. Vlastně už jako teenager, jenž v 90. letech strávil nějaký čas s rodiči v Izraeli. V Tel Avivu rozjel portál na stahování hudby, který začaly záhy využívat desetitisíce lidí po celém světě. Jenže čerstvě plnoletý český internetový nadšenec ho raději zase zavřel: "Nechtěl jsem se dostat do problémů jako zakladatel Napsteru Shawn Fanning. Riziko mi došlo až dodatečně. Hlavní zkušenost, kterou jsem si z Izraele ale odnesl, byla ta, že i já sám mohu udělat projekt, který se prosadí kdekoliv na světě."

Po návratu do Česka zužitkoval svůj další koníček, a to shromažďování výsledků. Nejprve zkusil štěstí se službou ScoreSender, která posílala sportovní výsledky přes esemesky. "Předběhl jsem dobu, esemesky byly tehdy strašně drahé," komentuje nápad dnes. Úspěšnější byl s webem Tipování.cz: "Začal jsem tvořit webové stránky, publikovat a aktualizovat své roky sbírané sportovní statistiky 'výhernosti' fotbalových týmů." A přestože na počátku nového tisíciletí nešlo podobné fanouškovské projekty financovat z reklamy, portál nakonec koupila v roce 2000 Sazka. U ní ale Hájek vydržel jen necelé tři roky, pod ředitelem Alešem Hušákem neměl prostor na seberealizaci.

Livesport oficiálně spustil se svým byznysovým partnerem Jiřím Marešem v roce 2006, předtím si vzájemnou spolupráci ozkoušeli na portálu se sportovními statistikami BetExplorer. V posledních letech podnik prochází výraznou proměnou − stává se z něj multimediální skupina. Livesport postupně ovládl dánského poskytovatele sportovních dat Enetpulse, obchodníka s televizními právy na sportovní přenosy Pragosport nebo videotéku a filmovou databázi Kinobox. Loňské konsolidované tržby dosáhly 2,5 miliardy korun a ziskovost se počítala jako každý rok ve vyšších desítkách procent.

HN

Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Máte již předplatné? Přihlaste se.
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.