Jako dítě Václav Luks nejraději s rodiči navštěvoval hrady a zámky. Staré věci ho přitahovaly. "Když jsem byl doma sám nemocný, otevřel jsem si knihu barokního kreslíře Václava Hollara a napodoboval jeho grafiky," vzpomíná. V sedmi letech začal hrát na klavír, ale jako každý kluk také lezl po stromech a kopal do míče. O pár let později ho začalo zajímat, jaká muzika se za starými hradními a zámeckými zdmi hrála. Pak už v jeho životě měla hudba hlavní slovo. Dnes stojí v čele orchestru, který patří ke světové špičce a pro posluchače napříč kontinenty objevuje originální, emocemi nabitou hudbu českého skladatele Jana Dismase Zelenky. Na konci března vydalo Collegium nahrávku dosud neznámých Zelenkových skladeb Missa 1724. Tuto "imaginární" mši, kterou Václav Luks sestavil z dochovaných fragmentů skladatelova díla, měli uvést na festivalu Pražské jaro. Ten je ale on-line a má alternativní program.
Rozhovor
Z pohledu dějin je pandemie bezvýznamnou epizodou, říká dirigent Luks, který chystá on-line koncert pro Pražské jaro

Zakladatel barokního orchestru Collegium 1704 a jeho dirigent Václav Luks
Foto: Honza Mudra
Za patnáct let přivedl svůj soubor Collegium 1704 mezi hudební elitu. Když se koncertní sály zavřely, se stejnou vervou se pustil do záchrany nezávislé hudební scény. Aby muzikanti nemuseli pověsit své nástroje na hřebík.
HN
Máte již předplatné? Přihlaste se.