Výstava v pražské Valdštejnské jízdárně, která v neděli skončí, jenom potvrdila, co už většina z nás ví: František Kupka je nejvýznamnějším českým výtvarným umělcem dvacátého století − a když to vezmeme napříč všemi obory, může mu novátorstvím ve světovém měřítku konkurovat pouze hudební skladatel Leoš Janáček. Kupka byl u zrodu avantgardy měnící pohled na zobrazování, když přistoupil k radikálnímu abstrahování reality. Pakliže by býval zůstal v Praze, jenom těžko by dosáhl takové kvality a suverenity, jakou mu umožnila kosmopolitní Paříž, kde se ocitl v epicentru převratných změn, jež se v umění už nikdy neměly opakovat. Jeho dílo se nezrodilo jen tak z ničeho − že by Kupka něco u někoho viděl, nechal se inspirovat a pak to přenesl do svých obrazů. Takhle to u něj nefungovalo.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Proč prokázala pražská výstava, že nejsme schopni prezentovat významné dílo v odpovídajícím prostoru?
  • Proč je tak důležitý odstup od kupových děl, který Valdštejnská jízdárna neumožňovala?
  • A čí je to vina?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se