Na degustaci v luxusní pražské restauraci jsem pil dobré Chardonnay z Ardéche. Soukromě jsem se zeptal someliéra, kolik stojí. Odpověděl, že ho nakupují zhruba za 200 korun a jsou rádi, že ho objevili, protože potřebují slušné rozlévané víno, jenže třeba chablis je drahé. Podíval jsem se do vinného lístku, kolik v restauraci stojí lahev: 1100 korun. Marže tak činí téměř královských 400 procent!

V gastronomii samozřejmě neexistuje žádná oficiální férová cena vína. Odjakživa ale platí, že jeho pijáci v restauraci sponzorují ostatní hosty, protože právě na víno se dělá vyšší marže. Do 90. let bylo zvykem, že se restaurace snažily prodat sklenku vína za nákupní cenu lahve, což úplně není fair trade. Jenže od té doby proběhla několikerá gastronomická revoluce a výsledkem je, že starou, lehce zlodějskou vinnou matematiku solidní podniky už dávno opustily.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se