Spolumajitel nakladatelství Albatros Media Jaroslav Horák
Foto: Libor Fojtík
Před lety s manželkou koupil tradiční české nakladatelství. Byla to pro ně investiční příležitost. Dnes říká, že Albatros Media už neprodají. A občas přemýšlejí o nástupcích.

Je přesný ve formulacích a střídmý v gestech, pečlivě váží každé slovo. Úspěšný finančník, který pracuje s čísly, si po večerech čte o Pompejích a k několika světovým jazykům, jimiž vládne, si ještě přibral studium latiny. Ano, to mě trochu překvapilo. Zatímco profesionální akurátnost a koneckonců i běžecká vášeň se u takového muže daly předpokládat, zalíbení v antice bylo fakt jako z jiného světa. A představte si, že Jaroslav Horák navíc roky podniká společně se svou ženou, kterou si vzal před nějakými 30 lety, a považuje to za naprosto ideální způsob.

Nakladatelství Albatros jste koupili s manželkou v roce 2008. Neťukali si kolegové z finančních kruhů na čelo, když jste vsadili na knížky?

Nějakých výraznějších pochyb ve svém okolí jsem si nevšiml, ale je pravda, že to byla doba, kdy převládalo přesvědčení, že papírové knížky končí, že je převálcují e­-knihy. A toto mínění do jisté míry odrazovalo v případě Albatrosu další potenciální kupce. My jsme to riziko nepřeceňovali, říkali jsme si, že i kdyby papírové knížky skutečně lidi přestali kupovat, nemusí to nakladatele ohrozit. Ten přece nežije jen z toho, že knihy nechá vytisknout na papíru a někam je rozveze. Jeho hlavní přidaná hodnota je v práci redaktorů, grafiků, ve správě licencí, v marketingu a dalších činnostech, které jsou nutné i pro výrobu e­-knih. Hrozbou by pro něj samozřejmě mohlo být pirátství.

Proč jste si nekoupili nějaké nakladatelství se širším záběrem, ale takové, co se roky specializovalo na knížky pro děti?

Lákala nás právě značka Albatros. Měla zvuk a tradici. Vždycky, když soukromě hledáme investiční příležitosti, díváme se na produkty, které se nám líbí, zajímá nás, čeho se týkají. Kdyby se nám něco mělo příčit, nešli bychom do toho bez ohledu na potenciální výnos.

Jaroslav Horák (57)

◼ Vystudoval pražskou Vysokou školu ekonomickou, před listopadem 1989 působil v Ekonomickém ústavu a posléze pokračoval v ekonomických studiích na pařížské univerzitě. Dnes je profesí investor, jednatel Arx Equity Partners a také spolumajitel firmy Albatros Media.

◼ Nakladatelský dům vlastní a řídí se svou ženou Silke, s níž se seznámil při studiích ještě v někdejším východním Německu.

◼ Žijí spolu v Praze, mají tři děti a Albatros Media považují za rodinnou firmu. Společnost za devět let "v jejich rukou" navýšila několikanásobně obrat a rozrostla se, Horákovi odkoupili dalších osm malých nakladatelství.

◼ V současné době je jejich firma jednoznačnou jedničkou na trhu.

Jistě byste však nešli ani do projektu, který by se už předem ukazoval jako ztrátový, ne? Pokud si vzpomínám, Albatros tehdy měl ale značné potíže.

Jeho požehnáním i prokletím byla licence na práva pro Harryho Pottera. Vždycky když paní Rowlingová napsala nový díl, měl Albatros fenomenální úspěch. Jenže pak přišel poslední, sedmý díl a nic. V ten moment se ukázalo, že zbytek produkce nefunguje. Takže do nakladatelství nastoupil krizový manažer, věděl, co s tím dělat, jisté změny hned také provedl a pak mne oslovil. Zaujalo nás to, v Albatrosu jsme viděli potenciál. Samozřejmě že nechceme tratit, ale drželi jsme se při zemi. A paradoxně − nakonec se to ukázalo jako velký úspěch.

V novinách se tehdy psalo, že jste museli jednat se šedesáti vlastníky. To byl ještě důsledek privatizace někdejšího státního nakladatelství?

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.