Slavná Marilyn Monroe a Mao od Andyho Warhola. Hope čili Naděje od Roberta Indiany − výrazná čtyři písmena, sestavená do čtverce, z něhož O jako by chtělo vypadnout. Ten plakát využíval Barack Obama v prezidentské kampani. Vzácná a dnes už na trhu nesehnatelná Růže od Roye Lichtensteina.

Nejen ty jsou v těchto dnech k vidění na prodejní výstavě v pražské Galerii Moderna. Sešlo se zde pět desítek prací deseti nejvýznamnějších představitelů amerického pop-artu. Všechna díla pocházejí z obrovské sbírky, kterou od roku 1961 budoval český inženýr usazený v Mnichově.

Galerista Martin Zeman, jenž vystavené práce z Německa přivezl, zdůrazňuje, že všechny jsou signované a získané přímo od autorů. Sběratel se s výtvarníky přátelil, potkával je při jejich pobytech v Evropě a neváhal za nimi jezdit za oceán.

"Před osmi lety jsme začínali výstavou světového pop-artu z této sbírky. Tenkrát jsme se s jejím majitelem dohodli, že další výstava z jeho věcí bude americká. On ale potom vážně onemocněl a dostával se z toho čtyři roky. Sám se pak přihlásil, asi z pocitu, že musí dostát někdejšímu slibu," říká Martin Zeman.

A to přesto, že v Mnichově by sběratel slavné Američany asi prodal výhodněji než v Praze. "Je v tom určitá nostalgie," tvrdí galerista.

Příprava výstavy začala tím, že Zeman nadiktoval jména, která by chtěl zahrnout. "V každém uměleckém směru máte osobnosti, které tvoří jeho páteř. V americkém pop-artu nesmí chybět Jasper Johns, Roy Lichtenstein, Robert Indiana, Robert Rauschenberg a Andy Warhol," vysvětluje.

Konkrétní díla pak vybíral sběratel. K těm pěti nejslavnějším doplnili některé světově významné autory, kteří v tuzemsku zatím nejsou dost známí, jako jsou Mel Ramos, Claes Oldenburg nebo Tom Wesselmann. Toho si hned na začátku výstavy odvezli z Prahy domů američtí kupci.

Martin Zeman má zkušenost, že Češi v poslední době začínají sbírat i světové umění. "Jako první se na americký pop-art přišel podívat osmdesátiletý lékař, který má nadstandardní sbírku českého umění. "Říká, že z českého už má všechno, a tak se chce zabývat tím, co propásl. Překvapil nás."

Výstava

American pop art

Galerie Moderna, Praha

otevřeo do 8. května

Galerista si myslí, že české veřejné sbírky nedostatečně propagují světové umění. Kdyby to bylo jinak, asi by se o díla zahraničních autorů zajímalo daleko víc lidí. Bohužel Česko je v tomto ohledu pořád do jisté míry izolované, byť o americkém pop-artu tu lidé vědí a mohli o něm hodně číst. Třeba v úžasné knize od Michala Cihláře a Rudolfa Prekopa. A věci nahrává i jistý vztah Andyho Warhola k východnímu Slovensku, odkud pocházela umělcova rodina.

Pop-art sice vznikal v polovině 50. let, ale kulminoval v dalším desetiletí. Tenkrát to bylo novum, které milovníky umění oslovilo, a právě v té době vznikly nejzajímavější sbírky. Dnes tento tvůrčí směr dál ovlivňuje umění i reklamu, film, předměty denní potřeby. Člověk v nich přestal pop-art vidět – ale stále tam je.