Internetový supermarket Rohlik.cz na svých stránkách zavedl filtr pro kontroverzní palmový olej.
Foto: Archiv Rohlik.cz
Z průzkumu internetového supermarketu vyplývá, že se zákazníci snaží vyhýbat produktům obsahujícím palmový olej. Od ledna 2015 jsou výrobci povinni uvádět jeho přítomnost na etiketách svých produktů. Zákazníci nejčastěji kontrolují obsah palmového oleje u sladkých a slaných pochutin.

Aféra kolem výroby a spotřeby palmového oleje rozhýbala vlnu diskusí po celém světě. Zda jeho odmítání bezprostředně souvisí s ekologickou katastrofou v Indonésii či údajným negativním vlivem na cévní systém, záleží na individuálním posouzení. 

Společnost Rohlik.cz ve svém průzkumu zjistila, že drtivá většina zákazníků (95 procent z 5000 dotázaných) se výrobkům obsahujícím palmový olej snaží vyhnout. Na svých internetových stránkách proto zprovoznila jednoduché filtrování produktů bez palmového oleje.

Od ledna 2015 jsou výrobci povinni uvádět přítomnost palmového oleje na etiketách svých produktů. Zdlouhavé luštění etiket přitom podle průzkumu obtěžuje více než dvě třetiny zákazníků, navíc řada výrobců používá zastaralé databáze, kde palmový olej ještě nefiguruje. "Na sociálních sítích proto vyzýváme zákazníky, aby sdíleli tipy na ověřené produkty. Lidé jsou v tom fantastičtí," hodnotí obchodní ředitel Rohlik.cz Tomáš Jeřábek.

Výsledky průzkumu ukazují, že zákazníci nejčastěji kontrolují obsah palmového oleje u sladkých a slaných pochutin, cereálií, tuků, polotovarů, mléčných výrobků, pečiva a také u dětských výživ. "Rodiče malých dětí zkoumají etikety obzvlášť pečlivě," potvrzuje Jeřábek.

Na sociálních sítích rovněž vzniká řada protestních událostí a nesouhlasných stránek, kde mohou odpůrci palmového oleje projevit svůj postoj. Palmový olej, vyráběný z palmy olejné, si výrobci oblíbili zejména pro jeho nízkou cenu. Ve srovnání s olejem řepkovým nebo slunečnicovým se pohybuje někdy až v polovičních cenových hodnotách.

rohlik palmovy olej