Častěji než pro suvenýry se chodí lidé ptát do informačních center na cestu - Ilustrační foto.
Foto: Richard Grégr
V Česku jsou stále v oblibě turistické známky i štítky na hole. V posledních pěti letech je ale předhánějí samolepky do turistických deníků. Mezi tradičními suvenýry jsou stále oblíbené i pohlednice.

Turisté, kteří navštíví na jižní Moravě informační centra ve městech či na zámcích, stále ve větší míře vyhledávají turistické vizitky, tedy samolepky do turistického deníku. Podle zaměstnanců center, se vrací také zájem o štítky na hole. I přes překotný rozvoj chytrých telefonů a sociálních sítí zůstává oblíbeným artiklem pohlednice, vyplývá z odpovědí.

Obecně je největší zájem o sběratelské předměty, jejichž cena se pohybuje nejvýše v desetikorunách. "Drží se v popředí dlouhodobě. Zájem o štítky na hole se vrátil po několikaleté pauze," uvedla Miluše Kvapilová ze Znojma.

Zatímco dřevěné kulaté známky se nabízejí již řadu let, vizitky do deníku jsou záležitostí zhruba posledních pěti let a pokrývají čím dál více turistických míst. "Sbírá je stále více návštěvníků. Označila bych je za skokana posledního období," míní Lucie Kašníková z Lednice.

Informační centra si stále drží v nabídce tradiční pohledy, ač by se mohlo zdát, že zájem o ně v souvislosti s digitálními fotoaparáty, chytrými telefony a sociálními sítěmi bude upadat. Prodávají se nejen jako upomínkové předměty, ale stále slouží i svému hlavnímu účelu. "Překvapivě totiž mají lidé zájem i o poštovní známky," doplnila Petra Matulová z Vranova nad Dyjí.

Zájem mají turisté také o magnetky s různými regionálními motivy, v Brně nejvíce o ty s obrázkem Petrova. "Dobře se prodává také keramika či stříbrné lžičky v krabičce s motivem Brna," vyjmenovala mluvčí brněnského Turistického a informačního centra Gabriela Peringerová. Do Vranovského centra dodává keramiku tamější umělkyně.

Snahou je také turistům nabízet vedle zavedených předmětů stále něco nového. V Brně je to například hedvábný šátek s natištěnou mapou města, v Lednici skleničky-panákovky s motivy zámku či různé potištěné tašky.

Mezi dražší záležitosti patří vlastivědné regionální publikace, ty však podle Peringerové zažívají naopak ústup. "Sledujeme propad prodeje posledních deset let a důvodem je jednoznačně vyšší cena," uvedla.

Pracovnice se shodují, že lidé však v současnosti chodí více než pro suvenýry za radou, jak se dostanou ke konkrétním památkám, případně neví co, je zajímavého v místě k vidění, a chtějí základní informace.