Nový elektromobil Yo! a elektrická závodní motokára W!NG sestrojili loni studenti technických a uměleckých oborů Západočeské univerzity (ZČU) v Plzni. Podvozek a technickou část vozidel vytvořili studenti strojní fakulty, podobu karosérie navrhli a zhotovili budoucí designéři z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara.

Automobil Yo! je navržený jako malé dvoumístné městské auto s rychlostí do 50 až 70 kilometrů za hodinu. Na základní baterii, která je v prototypu, ujede asi 50 kilometrů.

"Má ale prostory pro další akumulátorové články, aby ujel na jedno nabití až 150 kilometrů," uvedl Josef Formánek, pod jehož vedením pracovali studenti strojní fakulty. Na 50 kilometrů v hodině vůz zrychlí za pět vteřin, základní baterii lze rychlonabíječkou nabít na sto procent za 45 minut.

Motokára je na dodaném závodním homologovaném podvozku a může jezdit až kolem 150 kilometrů v hodině. Stokilometrové rychlosti dosáhne za míň než tři vteřiny.

Elektromobil Yo!, který vytvořili studenti Západočeské univerzity v Plzni.

Studenty sestavená motokára W!NG, která jezdí až 150 km v hodině.   Foto: ČTK

Elektrická vozidla začali studenti strojní fakulty vyrábět v roce 2009. První byla dvoumotorová motokára, o rok později představili sportovní elektromobil EHR 10 v retro stylu, pak elektrické vozítko pro vozíčkáře a v roce 2013 elektrický motocykl Blue Elyctra. U předchozích modelů strojaři spolupracovali s dalšími firmami.

"Naše poslední vozidla jsou už čistě univerzitní studentské konstrukce. Šli jsme od návrhu přes výpočty, modelování až po praktickou realizaci," uvedl Formánek. Studenti tak mají jedinečnou šanci v praxi konfrontovat svoje teoretické návrhy a výpočty s problémy konkrétní realizace.

Cílem projektu nebyla podle Františka Pelikána, který dohlížel na tým mladých designérů, výroba senzace s mizivým dopadem na realitu. Projekt měl ověřit schopnosti studentů i možnosti školy při vzniku složitého celku od návrhu po konstrukci. "Funkční prototyp automobilu jako studentské práce není ani v evropském měřítku obvyklou věcí," dodal.

Snem je atraktivní supersporťák

I když modely jsou plně funkční, aby mohl být městský vůz Yo! zařazen do provozu, musel by ještě podstoupit některé bezpečnostní a technické úpravy, připustil Formánek. Fakulta ale chce na autě dál pracovat.

"Rádi bychom na této platformě vytvořili elektromobil pro vozíčkáře, aby si do něj mohli snadno dát vozíček a aby se mohli snadno a elegantně pohybovat v provozu," řekl. Snem strojařů do budoucna je vytvořit atraktivní supersportovní auto, třeba opět spolu s designéry ze ZČU.

Prototypy vznikly za méně než rok, a to i díky statisícovým grantům. Peníze a čas tak byly podle Pelikána jedněmi z limitujících faktorů. Do designérské práce na autě se zapojilo devět studentů, z devíti návrhů vyšel jeden vítězný a do závěrečné realizace za něm pracovali čtyři lidé.

"Je to velmi povedené, velmi krásný, čistý design, krásné linie, hodnotím to jen pozitivně," řekl vzhledu studentských elektrovozítek uznávaný italský automobilový designér Maurizio Corbi, který nyní na škole vede dva workshopy. Corbi se podílel na některých modelech vozů Ferrari.