Největší výrobce pomazánkového másla v Česku, Choceňská mlékárna, očekává, že začne výrobek pod novým názvem "Choceňské tradiční pomazánkové" vyrábět koncem letošního roku. V souvislosti s vynuceným přejmenováním výrobku odhaduje firma své náklady bez reklamy do dvou milionů korun, řekl na tiskové konferenci ředitel firmy Pavel Marek.

Přejmenování mléčného produktu v polovině loňského října Česku nařídil Soudní dvůr EU. Podle něj se tradiční český produkt nemůže dále označovat jako pomazánkové máslo, protože neobsahuje dostatečné množství mléčného tuku.

Choceňská mlékárna patří k největším výrobcům pomazánkového másla a je také jednou z prvních, která dala přípravě na nové podmínky pro označování pomazánkového másla definitivní tvar. Pro pojmenování svého produktu použila název, který po diskusi s výrobci navrhuje ministerstvo zemědělství. Další výrobci novému názvu na obaly s produktem složeným z velké části ze zakysané smetany, sušené smetany a sušeného mléka ještě definitivní podobu nedali.

"Zatím není stanoven ani závazný termín pro změnu, i když předběžně pracujeme s koncem roku," říká ředitel a zároveň majitel Jaroměřické mlékárny Bedřich Štecher. "Na obale určitě zůstane zachováno označení Jaroměřické, dále se budeme řídit podle nových pravidel, až budou nastavena." Původní název pomazánkové máslo ale hodlají na obalech ponechat co nejdéle to půjde.

Doporučeným názvem tradiční pomazánkové se jen částečně bude řídit společnost Alimpex, která má v portfóliu pomazánkové máslo pod několika značkami. "Budeme používat část z tohoto názvu, u některých výrobků plánujeme jiný název. Stoprocentní odpověď na otázku, jak budou naše produkty nově pojmenovány, ale ještě nemám," říká marketingový ředitel této společnosti Martin Kyncl. Termín přejmenování podle něj závisí i na zásobách obalů pro jednotlivé značky.

Náklady navíc

Právě ty jsou jednou z položek, u kterých musí výrobci očekávat se zvýšenými náklady. Jen samotné přebalení produktu odhaduje Pavel Marek na zhruba 1,5 milionu korun. Největší část z toho si podle něj vyžádá investice do nových tiskových hlav a štočků. Dalších zhruba 100 000 až 500 000 korun bude stát likvidace starých obalů. V částce nejsou zahrnuty náklady na reklamní kampaň na přejmenovaný produkt.  

Vyhláška, která po jednání s výrobci pomazánkového másla, vznikla na ministerstvu zemědělství v současnosti ještě čeká na schválení v Bruselu. Pokud návrh žádná z evropských zemí nenapadne, měl by být dokument definitivně schválen koncem srpna.

 

Výrobci budou na definitivní verdikt čekat až do poslední chvíle. Následně potřebují čas na výrobu nových kelímků, které v Česku pro všechny čtyři výrobce pomazánkového másla vyrábí jen jedna firma. Další čas si vyžádá likvidace starých obalů. "My se připravujeme, že ke konci roku budeme opravdu nuceni přejmenovat všechny výrobky," poznamenal Marek. Východočeská mlékárna by poté začala prodávat svůj produkt pod názvem "Choceňské tradiční pomazánkové".

Podle Marka se ročně v Česku vyrobí 7500 až 8000 tun pomazánkového másla, z toho v Chocni dosahuje roční produkce asi 4500 tun a její podíl na domácím trhu dosahuje okolo 60 procent. Pomazánkové máslo tvoří přibližně 65 procent z celkové produkce východočeské mlékárny.