Skandál s koňským masem
Foto: Reuters
Téměř polovina Čechů kvůli aféře s koňským masem začala podrobněji sledovat informace o složení výrobků, značku kupovaných uzenin ale nezměnila. Omezit spotřebu uzenin se rozhodlo jen pět procent lidí a tři procenta zákazníků změnila značku masných výrobků.

Skandál se zaměňováním levnějšího koňského masa za hovězí v některých masných výrobcích vypukl v polovině ledna ve Velké Británii a Irsku. Později se podobné případy objevily v dalších zemích Evropy včetně Česka. Koňské maso samo o sobě ale není nijak závadné, jeho nepřiznané nahrazování za jiné je však klamáním spotřebitele.

Podle průzkumu ppm factum ale ani na základě těchto informací 44 procent českých zákazníků nezměnilo své nákupní chování, kupují uzeniny stále stejných značek a nevěnují zvýšenou pozornost složení výrobku. Téměř tři čtvrtiny lidí, kteří jedí uzeniny, ale nevěří kvalitě masa používaného na jejich výrobu.

Sedmdesát procent lidí, kteří se o aféru s koňským masem zajímají, si ji nespojuje se žádným z výrobců uzenin. Ostatní si ji spojují hlavně se značkami velkých obchodních řetězců. Sedmasedmdesáti procentům zákazníků ani nevadí, že uzeniny obsahují koňské maso, ale vadí jim, že to není uvedeno na etiketě výrobku.

Jen čtvrtina populace považuje konzumaci koňského masa za neetickou. Tento názor přitom převládá mezi ženami a mladými do 24 let. Naopak lidé starší 45 let si myslí, že koňské maso má vysokou výživovou hodnotu a málo tuku.

Etikety výrobků podle průzkumu pečlivě čte 28 procent lidí, 53 procent je jen zběžně přelétne pohledem. Uvedeným informacím zcela věří ale jen 18 procent zákazníků.

Agentura provedla průzkum mezi 29. březnem a 3. dubnem a zúčastnilo se na 500 lidí.