Volkswagen
Foto: archiv HN
Tragický prosinec s nejhlubším meziročním poklesem registrací ze všech loňských měsíců zakončil nejhorší rok pro prodejce nových aut v Evropě za posledních 17 let. Přesto se najdou značky, kterým letopočet 2012 přinesl úspěch.

Podle údajů Asociace evropských automobilových výrobců ACEA se v zemích EU a EFTA (Švýcarsko, Norsko a Island) prodalo v loňském roce 12 577 019 nových osobních aut. To je přibližně o milion vozů a 7,8 % méně než v roce 2011. V prosinci činil meziroční pokles mnohem výraznějších 16 %. Prodeje meziročně klesly patnáctý měsíc v řadě. Prosincový výsledek v Evropě tak téměř kopíruje situaci v Česku (zhodnocení prodeje u nás najdete zde).

Poslední měsíc se sice vůbec nevydařil Volkswagenu, který v něm meziročně ztratil více než 20 procent, ale jinak si na rok 2012 nemůže stěžovat. Tím, že v něm jeho prodeje klesly jen o 4,2 %, navýšil podíl na trhu z 12,3 na 12,8 % a stal se ještě silnějším lídrem než v roce 2011. Zatímco značka VW kulhala na jednu nohu, jeho nejbližší protivníci na obě.

reklama

Druhé místo uhájil Ford, ale s meziročním propadem 13 %. Bronz získal Opel, který z medailových pozic vystrnadil přes meziroční pokles 15,6 % Renault. Největší francouzská značka totiž prodala o děsivých 22,2 % aut méně než v roce 2011 a od roku 2010 ztratila už dvě příčky.

Žebříček dvaceti značek s nejvyšším počtem registrací v loňském roce vypadá následovně:

1. Volkswagen    1 607 472 (1. i v prosinci 2012)

2. Ford                  939 409 (3.)

3. Opel                  834 790 (5.)

4. Renault             813 278 (2.)

5. Peugeot             793 052 (6.)

6. Audi                   704 219 (8.)

7. Citroën               671 958 (7.)

8. BMW                  641 083 (4.)

9. Mercedes           586 631 (9.)

10. Fiat                  581 885 (10.)

11. Toyota              514 840 (11.)

12. Škoda              491 951 (12.)

13. Nissan             432 411 (14.)

14. Hyundai           432 240 (13.)

15. Kia                  337 466 (15.)

16. Seat                260 464 (16.)

17. Dacia              239 546 (17.)

18. Volvo               232 186 (18.)

19. Chevrolet        172 077 (20.)

20. Mini                158 194 (19.)

Kliknutím na aktivní jméno značky získáte přístup k podrobným a exkluzivním informacím o většině jejích modelů na českém trhu včetně ceníků a podrobných testů.

Nejlépe se z francouzských značek dařilo v roce 2012 Citroënu, který přišel meziročně "jen" o necelých 13 procent prodaných aut, přesto jednu pozici ztratil. Dařilo se totiž luxusním značkám, přičemž ta nejlepší z nich, Audi (součást koncernu VW), si i díky růstu o necelá čtyři procenta polepšila z osmého místa v roce 2011 na šesté v roce 2012. Směrem vzhůru o jednu příčku se vydaly i BMW s celoročním poklesem o 0,1 procenta, ale skvělým prosincovým čtvrtým místem mezi všemi značkami, a Mercedes-Benz s také mírnou meziroční ztrátou o 0,9 %. Na jejich posilování naopak doplatil Fiat, který propadl ze sedmého místa v roce 2011 na desáté v roce 2012 a meziročně prodal o necelých 15 procent méně.

Škoda uhájila 12. místo z let 2010 a 2011, přičemž se opět přiblížila značkám před sebou. V prosinci měla ze všech značek koncernu VW nejmenší propad (o 1,3 %), za celý rok skončila o 1,7 % v plusu.

Za sebou má ale česká součást koncernu VW také silné soupeře. Hyundai v roce 2012 meziročně rostl o 9,4 %, Kia dokonce o 14,6 %. Lepšího výsledku dosáhli pouze menší prodejci luxusních terénních aut jako Land Rover (+34,5 %) a Jeep (+19 %). Obecně se tedy dá říct, že evropským propadům v roce 2012 odolala většina prémiových značek prodávajících drahá auta a Korejci. Naopak nejdrtivějším poklesům čelily Mitsubishi (-32,7 %) a Alfa Romeo (-31,1 %).

Výsledky značek souvisejí i se situací v jednotlivých zemích. Nejvíc nových aut se za celý rok opět zaregistrovalo v Německu (více než tři miliony, tedy každé čtvrté auto v Evropě), přesto se mu nevyhnul pokles o necelá tři procenta a v prosinci o hrozivých 16,4 %. Více než dva miliony nových aut se prodaly ve Velké Británii, která předstihla Francii a jako jediná z větších trhů je meziročně v plusu (o více než 5 procent). Následuje Itálie s 1,4 miliony nově zaregistrovaných aut a propadem téměř o 20 %. Na čtyři největší trhy proudí přibližně dvě třetiny všech nových aut prodaných v Evropě. Česko kopíruje výsledky Škody a stejně jako v roce 2011 mu patří 12. místo s mírným nárůstem registrací o 0,4 %.