Stejně jako například oblečení budete kupovat s ohledem ke vkusu toho, kdo jej bude nosit, měla by podobná úvaha proběhnout i u vína. A základním parametrem rozhodování by nemělo být, zda je na lahvi nalepena medaile či je cena vyšší než platíte za víno na „běžné pití“.

Lepšího výsledku byste měli dosáhnout, pokud si položíte tyto nebo podobné otázky: Preferuje obdarovávaný spíše bílá nebo červená? Lehčí svěží vína nebo spíše výrazné hutné varianty? Řadí se mezi odpůrce takzvaných novosvětských vín (všechna, která nejsou z tradičních evropských vinařských oblastní, ale například z Chile, USA, Austrálie atd.), nebo je naopak vyhledává? Pije víno pravidelně k jídlu, nebo jen výjimečně při zvláštních příležitostech?

Dobrým vodítkem může být také vkus v jídle. Pokud s obdarovávaným pravidelně grilujete na zahradě steaky, asi bude vhodnější volbou silné červené. Jestli víte, že je nadšeným rybářem a na talíři miluje ryby ve všech jejich podobách, pravděpodobně ocení dobré bílé.

Ideálem je samozřejmě kupovat vína, která sami znáte a víte, jak chutnají. V opačném případě si vezměte na pomoc personál vinotéky a snažte se své požadavky specifikovat co nejlépe, včetně cenového rozsahu. Rada profesionála je rozhodně lepší než náhodný nákup ve stylu „toto víno má hodně medailí, to by mělo chutnat“. Neřiďte se také jen přívlastky na lahvích, hutný sladší výběr z bobulí nemusí být nutně lepší víno než vyvážený sušší pozdní sběr.

Ne vždy je také nutné investovat spoustu peněz do jedné exkluzivní lahve, obzvláště pokud si nejste opravdu jisti, co přesně kupujete a zda bude novému majiteli vyhovovat. Méně riskujete nějakým zajímavým výběrem, degustačním setem několika odlišných vín. Mnoho prodejců má podobné sady již předpřipravené.

Jako dárek více potěší víno, které není vidět v každém druhém obchodě s nápisem „Akce“. Pokud ale chcete něco méně obvyklého, je dobré nepřehánět to s vyloženými specialitami a zajímavostmi, pokud tedy nechcete obdarovávanému vyloženě rozšířit obzory.

I v Česku má sice třeba suchá fino sherry či vína připravená v takzvaném oxidativním stylu spoustu nadšených obdivovatelů (a vám možná velmi chutnají), jako dárek jsou však vhodnější pro vinné nadšence, kteří jejich specifičnost spíše docení. Totéž ale platí třeba o raritních starých vínech. Pokud se jen nesnažíte udělat dojem slavnou značkou a velmi drahou lahví s letitou patinou, měl by jejich příjemcem být spíš ten, kdo má k podobným vínům vztah.

U specialit se též neztratí kartička s popisem vína či důvodem, proč jste to či ono víno pořídili. Obdarovávaný, i kdybyste se do vkusu netrefili přesně, určitě ocení investovanou snahu a celý dar tak získá osobnější charakter.

Víno pro obchodní partnery

Pokud obdarováváte obchodní partnery, můžete volit takové víno, které dobře charakterizuje Vás či Vaši firmu, a ideálně se trochu rozepsat na připojené visačce např. o „víně stejně komplexním, jako služby které poskytujeme“. Firma s majitelem v některé z vinných velmocí může prostě zvolit jakékoliv slušné víno právě odtamtud, ostatní budou muset více zapojit představivost.

Pro podnikatele jistě také stojí za pozornost, že láhev vína v ceně do 500,- Kč bez DPH, pokud ji doplníte vlastní etiketou či visačkou s názvem firmy, logem či propagací konkrétního zboží, je daňově uznatelným nákladem.

Klasickým doplňkovým sortimentem k vínu jsou všemožné dřevěné krabice, roztodivné rustikální skříňky a jiné speciální obaly. Pokud nekupujete například celou dřevěnou bedýnku (obvykle 12 lahví, tzv. case) například Bordeaux, která bývá typicky dřevěná s vypáleným logem vinařství, tak sáhněte raději po ozdobném kartonu či tašce, které splní svůj účel stejně dobře. Skříňky ve výsledku doma jen překážejí, obdarovávaný řeší „komu je poslat dál“ a jejich cenu, která nebývá malá, by bylo lépe investovat třebas do další lahve nebo zajímavějšího vína.

Závěrem? Jestli pořád netušíte co koupit, požádejte o radu ve vinotéce, v těch kvalitních by vám měli umět pomoci. Anebo pořiďte láhev šampaňského, pro tu najde využití snad každý, i kdyby sám víno ani nepil. Využít můžete i několika desítek tipů na vína z Česka, které jsme pro vás připravili.

Zbývá vám ještě 10 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se