Díky různorodým talentům, které se pod střechou mikulovského zámku podařilo shromáždit, působí komplex šesti výstav tak trochu jako bohatě prostřený stůl. Ne že by jídelní lístek nabízenými pokrmy nějak zvlášť překypoval. Menu je ale sestaveno s citem, tak aby vybrané kousky zanechaly na jazyku co nejvíce zajímavých chuťových požitků.

S řadou vystavených děl se v Čechách můžete setkat úplně poprvé. Letošní největší novinky si do Mikulova šetřila především pořádající galerie Křehký. „Tady má premiéru například sada váz Camoufleur nebo dokončený set Daniela Piršče Panathenai. Teprve později je ukážeme v Praze a pak s nimi samozřejmě pojedeme dál do světa,“ říká Jana Zielinski.

Obojí se opravdu vyplatí vidět na vlastní oči. I když v případě díla Richarda Huttona ani to tak úplně nestačí, jeho koncepci totiž člověk plně vychutná až ve chvíli, kdy si s ním začne hrát. Proč? Čtyři vázy jsou totiž navrženy tak, aby do sebe dokonale zapadaly. Anglická slova, která na jednotlivých kouscích tvoří pouhou dekoraci, začnou ve chvíli, kdy tvoří celek a kdy se ze slov stávají věty, nabývat nového významu.

Vzpomínka na Šanghaj

Poprvé v Česku je tu vystaven také projekt, který reprezentoval český design na EXPO 2010 v Šanghaji. Deset předních českých designérů včetně Ronyho Plesla, Evy Eisler nebo Reného Šulce pro ni navrhlo užitné předměty na tak abstraktní témata, jako je půda, pohyb nebo ticho.

Instalaci, kterou připravilo studio Olgoj Chorchoj podle Jany Zielinski svědčí prostorný barokní sál podstatně více než uzavřená „krychle“ vyhrazeného prostoru na šanghajském výstavišti.

V Mikulově je 13400 ve stínu

Především je ale letošní Křehký Mikulov o Danielu Pirščovi. Je to logické. Soubornou výstavu díla tohoto výtvarníka, který přímo v Mikulově žije, mělo zdejší muzeum v plánu ještě dříve, než myšlenka uspořádat tu festival art designu vůbec vznikla.

V rámci festivalu art designu představuje nyní Daniel Piršč na mikulovském zámku reprezentativní soubor svého porcelánu pod názvem 13400 ve  stínu, včetně svých nových děl – vázy Bouquet a série svítidel Rosa, se kterou se na letošním milánském designweeku blýskla společnost Lasvit.

 

 

Výrazné místo má ale jeho porcelán i v projektu Křehký Limited a také v Archivu zázraků, pro který Daniel Piršč dal podobu pojmu Pohyb. Výběr je to reprezentativní. Ukazuje tři různé polohy díla Daniela Piršče, tak jak následují po sobě i jak se zároveň prolínají.

Set Panathenai spojuje řemeslnou dokonalost, klasicky vznešený tvar i motiv a okamžitě je ironizuje drobnými plastikami domácího zvířectva, které zastupuje moravskou hroudu. První kusy tohoto souboru vznikly před více než deseti lety, ty poslední dokončil Daniel Piršč teprve pro tuto výstavu. A jen pár kroků (a schodů) od nich je k vidění křehká krása zcela jiného druhu. Svítící růže z porcelánu dekorující zámecké schodiště ukazují směr, kterým se vydává dnes.

Křehké baroko

Vedle těchto tří pojektů je tu připravena také expozice fotografií Salima Issy nazvaná View a věnovaná předmětům z limitovaných edic Křehký, ukázka práce designéra Ivana Jelínka a pod názvem Treasure Hunt experimentální práce studentů ateliéru K. O. V., který na Vysoké škole uměleckoprůmyslové vede Eva Eisler. Ten je tu představen nedlouho po své úspěšné premiéře v Pinakothek der Moderne v Mnichově.

Odpověď na otázku, zda baroko a moderní design jdou dohromady, proto zní ano. Stejná je odpověď také na otázku, zda stojí za to zařadit Křehký Mikulov na seznam svých prázdninových cílů.