GLOSA: Diváky k telenovele Tisíc a jedna noc zjevně zlákala masivní kampaň, diskuse v médiích i nekonečné upoutávky. Prima však se čtvrtým dílem Smrtonosné pasti rovněž uspěla, získala přes milion diváků, český film Bekyně mniška na ČT1 sledovalo přes 900 tisíc dospělých.

Hojně diskutovaný turecký romantický seriál Tisíc a jedna noc, který patří k jednomu z hlavních a jasně nejvýraznějších taháků jarního programového schématu Novy, vstoupil včera na její obrazovku úspěšně: stal se nejsledovanějším pořadem nedělního večera.

První noc se Šeherezádou

Žádné rekordy, které Nova zřejmě očekávala (a hojně podporovala a podporuje masivní všudypřítomnou marketingovou kampaní a desítkami melodramatických upoutávek), se však nekonaly.

Tisíc a jedna noc zaujala 1,341 tisíc diváků (share 30,86 procent) v cílové skupině diváků starších patnácti let (D 15+). Pro srovnání – třeba Ordinace v růžové zahradě mívá ve všední úterý a čtvrtky běžně přes dva miliony diváků. U seriálu Tisíc a jedna noc byla soukromá očekávání vedení Novy jistě větší - milion lidí se na Šeherezádu dívá i na Slovensku, které je však oproti Česku poloviční.

Lze navíc očekávat, že řada diváků nedělní pilotní film k orientální telenovele (kterou vedení Novy v čele s její programovou šéfkou Alex Ruzek ostentativně, a poněkud podrážděně, označuje za dramatický romantický seriál) naladila hlavně ze zvědavosti, v reakci na emotivní diskuse a komentáře v médiích i na internetu.

Zda tedy publikum krásné a osudem těžce zkoušené architektce Šeherezádě v dalších dnech ubude, naznačí už dnešní večer – celé dva týdny se divákům Novy v hlavním vysílacím čase nebude servírovat prakticky nic jiného.

Pilotní film k telenovele Tisíc a jedna noc navíc potvrdil, že oproti proklamovaným tvrzením nováckého managementu o "mezinárodním seriálu s dramatickou zápletkou" sází na zcela totožné figury, emoce a zvraty jako před lety úspěšné ságy vesměs jihoamerické provenience - rozvleklá gesta, nekonečnou zápletku, nesnesitelně zdlouhavé dialogy, melodramatické pauzy, limonádově kýčovité exotické prostředí. Jen uruguayského Divokého anděla či slepou mexickou krásku Esmeraldu vystřídala její turecká kolegyně Šeherezáda.

Prima past

Oproti tomu Prima zabojovala: chytře na poslední chvíli proměnila víkendové schéma a na nedělní večer nasadila film, který je žánrově i stylově tureckému seriálu pravým opakem: premiéru akčního hitu Smrtonosná past 4 s Brucem Willisem. Zejména mužské publikum na změnu zjevně slyšelo: akční novinku sledovalo 1,062 milionů lidí (podíl 27 procent).

Právě tato strategie může u konkurence uspět - jestliže se Nova v čele s programovou šéfkou Alex Ruzek pokouší své diváky zahltit romantikou, Prima by měla vsadit na žánrový opak - na akčnější, dynamičtější zábavu, která bude dobrou alternativou pro nudící se mužské publikum. Anebo na české herce, k nimž je obvykle domácí divák tradičně loajální.

Včera se takto dařilo i České televizi – s reprízou původní české komedie Bekyně mniška. Tu v neděli večer vidělo 910 tisíc lidí, což znamenalo dvacetiprocentní podíl na sledovanosti.

Je paradoxem, že v době, kdy televize ve snaze zvýšit si sledovanost hledají nové formáty spíše na webu a na sociálních sítích, Nova sáhla k produktu, který jí vysoká čísla servíroval před patnácti lety. Jistě, výrazně na něm ušetří, oproti novým drahým reality show a výpravným zábavním formátům vyjde nepoměrně levněji. Je tedy otázkou, zda milionová (a pro Novu i tak spíše podprůměrná) sledovanost vydrží - hodí se připomenout, že osm set tisíc diváků sleduje na malé digitální TV Barrandov třeba normalizační dietlovskou Ženu za pultem.