Milovníci umění se mohou virtuálně procházet 17 galeriemi z celého světa díky projektu společnosti Google a její technologii Street View. Na projektu, který byl představen v Londýně, se vedle Muzea moderního umění v New Yorku, Tate Britain nebo Uffizi ve Florencii podílí také pražské Museum Kampa.

Nový portál www.googleartproject.com nabízí vedle možnosti se procházet galeriemi také možnost si přiblížit 1061 obrazů a dalších uměleckých děl. Z každé galerie bylo jedno dílo vyfotografováno v mimořádně velkém rozlišení - asi sedmi miliard pixelů - které umožňuje divákům studovat obrazy do větších podrobností, než by mohli pouhým okem. 

Zakladatelka Musea Kampa Meda Mládková si myslí, že její galerie byla vybrána nejen kvůli poloze v centru Prahy, ale také kvůli specifickému zaměření. "Naše muzeum není nejkrásnější a nejdůležitější. Ale je ohromně důležité v jednom smyslu - soustřeďujeme se na periodu, kdy ruská vojska obsadila střední Evropu," řekla Mládková v souvislosti s programem muzea zaměřeným na středoevropské umění 60. až 80. let.

Rembrandtova_No_n__hl_dka_295x195.jpgCelý projekt se připravoval rok a půl především za pomoci technologie Street View. Tentokrát kamery nebyly umístěny na autech, ale na vozíčcích, se kterými pracovníci Googlu projížděli galeriemi. V zatím první fázi projektu otevřely své brány mezi jinými petrohradská Ermitáž, berlínská obrazárna Gemäldegalerie, Národní galerie v Londýně, galerie Uffizi ve Florencii, palác ve Versailles, muzeum Vincenta van Gogha v Amsterdamu, Metropolitní muzeum v New Yorku, Muzeum moderního umění v New Yorku, amsterdamské Rijksmuseum, londýnská Tate Britain nebo muzeum Reina Sofía v Madridu.

Rijksmuseum_v_Amsterdamu_295x195.jpgMezi díly, která jsou k dispozici v mimořádně velkém rozlišení, jsou například Žně Pietera Brueghela staršího, Hvězdná noc Vincenta van Gogha, Rembrandtova Noční hlídka, Zrození Venuše Sandra Botticelliho nebo Katedrála Františka Kupky z let 1912 až 1913.

Podle šéfa projektu Nelsona Matose umožní portál přístup k uměleckým dílům lidem po celém světě, kteří by se jinak do galerií nedostali. Ředitel londýnské Tate Gallery Nicholas Serota je přesvědčen o tom, že internet návštěvnost galerií nijak nesníží. "Naopak, máme zkušenost, že když je něco dostupné na internetu, tak to pak mnohem víc lidí chce vidět ve skutečnosti."