UVNITŘ VIDEA: Stačí, aby otevřel ústa, a publikum mu leží u nohou. Taková pověst provází slavného německého tenoristu Jonase Kaufmanna, který dnes zazpívá v pražském Obecním domě.

Dona Josého z Bizetovy Carmen, malíře Cavaradossiho z Pucciniho Tosky a další známé operní postavy představí dnes v Praze německý tenorista Jonas Kaufmann. Dostal se strmě do ohniska pozornosti světové veřejnosti a přijíždí jako první z protagonistů několika největších očekávaných hudebních událostí letošního roku.

Stačí, aby otevřel ústa, a publikum mu leží u nohou, píše se o Kaufmannovi. Dá se předpokládat, že nezvykle tmavý témbr jeho tenoru, pevnost hlasu v dramatických vrcholech, vášnivost i schopnost lyrického ztišení ve spojení s jeho širokým výrazovým rejstříkem při recitálu v Obecním domě plně zaujme.

Loni nadchl čtyřicetiletý Kaufmann v Metropolitní opeře v Pucciniho Tosce. Psalo se o něm jako o pěvci, který v ní teď nemá konkurenci. A navíc byl historicky prvním Němcem, který na této scéně postavu ztvárnil, neboť jeho krajané, zejména díky jinému hlasovému školení, ale i kvůli jazyku, nemívají k italskému repertoáru nejblíže. Kaufmann je výjimkou. Navíc ani jako Němec nevypadá - na první pohled je spíše jižanským typem.

reklama

Kaufmann hvězda kin

Narodil se a studoval v Mnichově a svou dráhu začal v roce 1994 v Saarbrückenu. Nebyl hvězdou od samého začátku. Je zřejmé, že jeho hlas teprve postupně zrál, a právě to je v jeho věku zárukou, že nejde o uměle a předčasně vytvořenou hvězdu.

Kaufmann už je znám z účinkování v londýnské Carmen, promítané i v českých kinech. Především díky němu se jednalo o strhující zážitek.

A právě opera v kinech stojí s vlivem vydavatelských firem na počátku Kaufmannovy rostoucí, už skutečně globální popularity. V nejlepších divadlech už se objevuje celé desetiletí, ale až v posledních dvou třech letech skutečně upoutal. I proto, že mu rychle za sebou vyšlo několik alb.

Nejprve natočil s Pražskou komorní filharmonií desku francouzských a německých árií. Pak následoval titul obsahující výhradně německý operní repertoár. Také vydal Schubertovy písně, které však nejsou - stejně jako Mozart - tím úplně ideálním materiálem pro jeho typ hlasu.

Doma v Itálii

Avšak před několika týdny se začalo prodávat CD nazvané Verismo Arias. Soustřeďuje hudbu Verdiho a Pucciniho italských současníků - a tam je tenorista jako doma.

Deska je sledem strhujících scén plných vyhrocených emocí. Známé melodie od Leoncavalla, Giordana či Mascagniho tu střídají árie z méně uváděných oper, Kaufmann zpívá bohatýrsky, podmanivě, s příjemným vibrováním a s jistými, dostatečně otevřenými výškami.

Do jeho repertoáru patří rovněž lyričtější Traviata nebo Bohéma. Dá se čekat, že bude dál zrát ve francouzském i italském repertoáru a jednou se možná stane Verdiho Othellem. V čem však má určitě velkou budoucnost, jsou německé opery. Včetně Wagnera. Lohengrin v Mnichově a debut na loňském festivalu v Bayreuthu ve stejné roli to dali najevo zcela jasně.

Videoukázky z Kaufmannova repertoáru