1. Napříč Jizerskými horami

Kde: Jizerské hory
Délka: 35 km
Obtížnost: střední
Nadmořská výška: 750–1060 m n. m.
Vzdálenost: z Prahy 135 km, z Brna a Ostravy 330 km
Stopy: upravované na klasiku i bruslení
Doprava: autobusem, vlakem či autem (placené parkoviště v Harrachově u autobusového nádraží)

Jizerské hory

Výprava začíná neobvykle na vlakovém nádraží v Harrachově na Mýtinách. Nejprve vede na hraniční přechod s Polskem, kde začíná rolbou upravená stopa. Po ní dojedete do bývalé sklářské osady Orle u našich severních sousedů. Následuje opětovný přejezd statní hranice po dřevěném mostě přes řeku Jizeru do další bývalé sklářské osady Jizerka. Tady se doporučuje občerstvit se, nejlépe borůvkovými knedlíky na Pyramidě, a pokračovat kolem safírového potoka přes meandry Jizerky na Smědavu.

Kousek dál na Čihadlech si můžete vybrat, zda si trasu zkrátíte a sjedete rovnou dolů do Bedřichova přes bývalou osadu Kristiánov, nebo si výlet naopak o pět kilometrů prodloužíte a zajedete se podívat na pěkné výhledy na Krásné Máří směrem na Frýdlantsko a severní svahy Jizerských hor. Obě varianty se spojí na Nové Louce. Do Bedřichova se spoji do Liberce i Jablonce nad Nisou je to už jen coby kamenem dohodil.

2. Po okruhu Lukáše Bauera

Kde: Krušné hory
Délka: 12 km
Obtížnost: lehká trasa s možností rekordu
Nadmořská výška: 936–1214 m n. m.
Vzdálenost: z Prahy 140 km, z Brna 360 km, z Ostravy 553 km
Stopy: upravované na klasiku i bruslení
Doprava: autobusem či autem (placené parkoviště nad Horskou službou nebo u Sapouška)

Start je na běžeckém stadionu kousek za hraničním přechodem na Božím Daru u Sachsenbaude, odkud se začíná hned mírným klesáním směrem na Oberwiesenthal. Cestou vás čekají pouze roviny, sjezdy a velmi mírná stoupání. Ke konci okruhu následuje poměrně dlouhý a prudký sjezd k lanovkám do Oberwiesenthalu, kde je hned několik restaurací s možností občerstvit se.

Potom můžete vyjet kabinovou lanovkou na vrchol Fichtelberg (1214 m), odkud jsou krásné výhledy na na obě strany hor, zejména pak na Klínovec. Lanovka je na poměrně levná, cena v roce 2010 byla čtyři eura.

Teď už jednom sjedete zpět na parkoviště k autu. Okruh, který lze absolvovat několikrát za den, si oblíbil i náš nejlepší běžec na lyžích Lukáš Bauer (lanovku ovšem nepoužívá).

3. Za krásami Pusteven

Kde: Beskydy
Délka: 24 km
Obtížnost: střední
Nadmořská výška: 785–1129 m n. m.
Vzdálenost: z Prahy 365 km, z Brna 160 km, z Ostravy 70 km
Stopy: upravované na klasiku
Doprava: autobusem či autem (velké placené parkoviště na Pustevnách)

Okruh se skládá ze dvou části, které se propojují na Pustevnách. Na start první části se vydejte pokud možno brzy ráno, kdy je nenáročná trasa z Pusteven na Radhošť a zpět krásně upravena pro bruslení. Vine se kolem vyhlídkového altánu Cyrilka a známé sochy Radegasta po hřebeni masivu na Radhošť (4 km).

Druha část patří k nejlepší a taká nejlépe udržované beskydské stopě, trase Pustevny–Martiňák (asi 8 km). Je vedena po dostatečně široké a upravované svážnici po rovině nebo mírně z kopce a zpět. Jedinou výjimkou jsou dva prudší sjezdy na začátku, které budete muset na konci zase vyšlapat. Trasa vede převážně po úbočí Čertova mlýna a jsou z ní otevřené výhledy na samotné Pustevny, masiv Radhoště, Vsetínské vrchy i Javorníky.

4. Ze Zadova na Kvildu

Kde: Šumava
Délka: 10 nebo 20 km
Obtížnost: lehká
Nadmořská výška: 1028–1182 m n. m.
Vzdálenost: z Prahy 160 km, z Brna 280 km, z Ostravy 465 km
Stopy: upravované na klasiku i bruslení
Doprava: autobusem, autem zaparkujete na Zadově

Okolí Horské Kvildy

Z parkoviště se vydáte podél oploceného běžeckého areálu téměř po rovině lesem jižním směrem a hned po prvním kilometru se dostanete na Malý Polec – bažinaté rašeliniště, na které není radno vstupovat. Stopa vede po jeho okraji a pak dále lesem až na Zlatou Studnu, odkud je asi kilometrové stoupání na Alpskou vyhlídku.

Následuje téměř tříkilometrový mírný sjezd, který vás přivede přes Danielku na Horskou Kvildu. Zde musíte překročit silnici a vydat se po široké pláni podél silnice směrem ke Kvildě. Když už máte v nohách dobrých sedm kilometrů, křižujete odbočku z parkoviště u Jezerní slatě, na níž se můžete podívat z nedaleké dřevěné vyhlídkové věže na pravé straně.

Dlouhým mírným sjezdem se dostanete až do cíle své cesty – na Kvildu. V nohách máte 10 km a až se posilníte, vyražte na cestu zpět.

5. Jiráskovou cestou přes Orlické hory

Kde: Orlické hory
Délka: 42 km
Obtížnost: těžká trasa
Nadmořská výška: 508–1115 m. n. m.
Vzdálenost: z Prahy 160 km, z Brna 150 km, z Ostravy 230 km
Stopy: upravované na klasiku i bruslení
Doprava: autobusem, autem zaparkujete u Masarykovy chaty nebo v Deštném (parkoviště u skiareálu zdarma)

Masarykova chata na Šerlichu

Celý hlavní hřeben Orlických hor zpřístupňuje dálková trasa nazvaná Jiráskova horská cesta. Túru začnete na Šerlichu u Masarykovy chaty, kam vás doveze skibus z Deštného v Orlických horách. Od parkoviště zvolna vystoupáte kolem Malé Deštné ke kiosku Horské služby (možnost občerstvení o víkendech). Odtud vede krátká odbočka na nejvyšší vrchol Orlických hor – Velkou Deštnou (1115 m), z níž lze při dobré viditelnosti spatřit i vrchol Sněžky. Cesta pokračuje přes Homoli (1000 m) a Tetřevec (1043 m) ke Kunštátské kapli. Odtud sjedete na známou křižovatku Pěticestí, kde také stojí chata Horské služby.

Následně zvolna stoupáme ke Komářímu vrchu (992 m) a mírným sjezdem dojedeme do sedla Mezivrší, odkud pokračujete na Anenský vrch (991 m). Krátce nato se dostanete k hájovně Hanička, kde se lze posilnit v kiosku u silnice. To už máte v nohách 24 kilometrů. Odtud je možné si trasu zkrátit a odbočit po modré značce do Rokytnice v Orlických horách. K vlaku či autobusu to máte 6 km. Pokud se cítíte svěží na zdolání dalších šestnácti kilometrů, můžete pokračovat Žamberskými lesy stále po červené a sledovat tak linii opevnění až k Zemské bráně. Přes renovovaný most dojedete do Českých Petrovic s možností občerstvení. Následně vystoupáte na Adam, odkud vás čeká už jen sjezd do Mladkova. Zde si můžete sednout na vlak, který jezdí z Hanušovic do Letohradu.