Východištěm cyklookruhu po centrální části Krušných hor je Boží Dar, jedno z nejvýše položených sídel v Česku (1030 m). Kdysi významné hornické městečko leží na bez­lesé planině s výhledy na nejvyšší vrcholy Krušných hor/Erzgebirge: český Klínovec (1244 m) a saský Fichtelberg (1214 m). Na oba se dá poměrně snadno vyjet na kole - raději si to ale nechte až jako bonbonek po závěru základního okruhu.

Z Božího Daru vyjedete k západu po vedlejší silničce s páteřní cyklotrasou č. 36. Jedete paralelně s Blatenskou stokou, středověkým vodním dílem určeným k napájení místních dolů vodou. U torza osady Rýžovna odbočte vpravo a vychutnejte si dlouhé, mírné klesání po úzké silničce, která vás přivede do údolí říčky Černá. Projíždíte nádhernými sceneriemi, kde tmavá rašelinná voda pospíchá kamenitým korytem mezi loukami a zalesněnými stráněmi - tady je skoro nemožné vyhnout se srovnání se šumavskými Pláněmi.

Několik krásných kilometrů podél vody vás přivede do pohraniční vsi Potůčky, jejíž konšelé se záhy po listopadové revoluci rozhodli plně otevřít obecní území bohu komerce - a podle toho to tam dnes vypadá. Obrovská tržiště posetá stánky s nevkusnými kýči, mezi nimiž se stále drží nezbytní trpaslíci, působí po dlouhém úseku malebnou krajinou jako zjevení z Apokalypsy.

Kolem Jeřábího jezera

V Potůčkách přejeďte hranici do Saska a hned za hraničním patníkem se dejte ostře vlevo. Německá cyklostezka vás vede zprvu mírně vzhůru údolím, ovšem za chvíli stoupání přitvrdí, musíte se totiž dostat zpět na krušnohorskou planinu. Obtáčíte dosti ohyzdné město Johanngeorgenstadt (původní sídlo zlikvidovali po 2. světové válce kvůli těžbě uranu), až se dostanete k osadě Henneberg, kde je možnost občerstvení.

Nevalně označená úzká stezka, s opatrností sjízdná i na kole, odtud vede do nitra rašeliniště Kleiner Kranichsee (Malé jeřábí jezero). Rozhlédnout se po mokřadu můžete z malé vyhlídkové věže.Od Kleiner Kranichsee pokračujte dál stejným směrem po šotolině a na několika následujících křižovatkách odbočte vlevo. Tím se dostanete zpět do Čech a u posledních zbylých domů osady Jelení se opět napojíte na páteřní cyklotrasu č. 36. Ta vás vede krásným lesním terénem s několika prudšími stoupáními po asfaltové cestě podél hranice až k silnici, po níž sjedete do Horní Blatné.

Výzvy na závěr

V Horní Blatné, jejíž bývalý význam prozrazuje rozměrné náměstí i veliký kostel, si dopřejte trochu odpočinku: teď totiž na vás čekají ty pravé výzvy. První se jmenuje Blatenský vrch (1043 m) a vede na něj hrozivě se zvedající silnice přímo z městečka. Nechutné, jako přímka rovné stoupání poleví až na kraji lesa. Pak odbočte vlevo na lesní asfaltku a za chvíli jste nahoře. Pak zbývá už jen schodiště nahoru na rozhlednu - výhled patří v Krušných horách k nejlepším.

Z Blatenského vrchu jste jihovýchodním směrem viděli mj. další cíl pro odvážné cyklisty, totiž kopec Plešivec. Napřed ale musíte sjet do Abertam (nejlépe zpět k hlavní silnici, po ní vlevo a pak po červené pěší značce) a odtud stoupat po vedlejší silničce až k chatě na vrchol Plešivce (1028 m). Převýšení z údolí je tady asi 200 metrů.

Závěr okruhu z Plešivce už není obtížný co do stoupání, ale najdou se zde technicky náročné pasáže. Z Plešivce sledujte žlutou značku, která vás přivede místy přes balvany a kořeny k silnici z Abertam. Po ní se dejte vpravo, mírným terénem se snadno dostanete do tzv. Abertamské zatáčky a po vyjetí z lesa už budete mít cíl v Božím Daru na dohled.

Nemáte-li ještě dost, vyjeďte si na závěr na jeden ze dvou nejvyšších krušnohorských vrcholů: saský Fichtelberg či o něco málo vyšší Klínovec, kde vás ovšem čeká nemilé překvapení v podobě polorozpadlého areálu hotelu, vyhlídkové věže i okolních budov.

Jak se tam dostat
Autem

Cesta z Prahy na Boží Dar (přes Chomutov) měří asi 140 km a trvá něco přes dvě hodiny.

Kam dál
Cykloturistika

Jaká další místa v pohraničí projet, se můžete podívat na www.ceskehory.cz, kde najdete pod záložkou Krušné hory popis dalších čtyř cyklotras včetně map a informací o převýšení.

Kde se ubytovat
Penzion Rýžovna
tel.: 608 956 768, otta7@seznam.cz

Na samotě s nádherným výhledem - takové je ubytování v Penzionu Rýžovna. Za nocleh tu zaplatíte od 300 Kč/osobu a noc.

Kam na jídlo
Koliba U medvěda, Horní Blatná
tel.: 602 279 278

Za příznivé ceny tu dostanete vítané ­posilnění před strmým výjezdem na Blatenský vrch.

Informace
Informační portál o Krušných horách
www.krusnehory.eu

Detailní popisy historie i současnosti krušnohorských obcí, informace o ubytování a stravování a ještě mnohem víc.