Turecko sází na nízké ceny a turistů přibývá.

Vítejte v Antalyi, turistickém hlavním městě! Tento nápis vás uvítá na moderním letišti v tomto známém tureckém letovisku. Světová hospodářská krize jako by toto rychle rostoucí město vynechala. Hučí stavební technika budující nové hotely, hlavní třída prochází v zimě rozsáhlou rekonstrukcí, aby byla připravena na letní nápor turistů.

"Nehledě na globální ekonomickou krizi do Turecka přijelo v roce 2009 o tři procenta turistů více než loni," neodolá pokušení se pochlubit náměstek ministra turismu Ozgur Ozarslan. Přiznává ale, že o tři procenta také poklesly výnosy tureckého turistického průmyslu. "Jednak většina hoteliérů zlevnila, aby si návštěvníky udržela, a lidé také přijíždějí na kratší dobu. Místo dvou týdnů třeba jen na deset dní," řekl HN.

Příběh tureckého turistického vzestupu skutečně bere dech. "Od roku 1998 celou dekádu rostl počet turistů každý rok o 10,5 procenta a výnosy z turistiky skoro o dvanáct," vysvětluje výkonný tajemník asociace investorů do turismu Koray Yetik. Ve světě přitom rostl počet turistů o necelá čtyři procenta ročně. V roce 1980 do Turecka přijelo 1 288 000 turistů, kteří v zemi nechali 327 milionů dolarů. Upřesněný odhad ministerstva turismu tvrdí, že v roce 2009 turistů přijelo 27 milionů a Turecko vydělalo 21,2 miliardy.

Přijeďte k nám všichni

A zdaleka již všichni nehovoří německy, jak tomu bylo hlavně v 80. letech. I když Němci stále tvoří největší skupinu, více než šestnáct procent. V absolutních číslech to znamená skoro 4,5 milionu návštěvníků. Na druhém místě už jsou ale Rusové, kterých se přijelo do Turecka zrekreovat 2,7 milionu, což znamená téměř deset procent. Jen o tři sta tisíc turistů méně přijelo z Velké Británie.

V obou posledně jmenovaných případech za nárůstem počtu turistů lze hledat zlevnění charterové a low-cost linkové letecké přepravy. "Hrozně důležité bylo, že k nám začaly létat nízkonákladové aerolinky z průmyslových center, jako jsou Manchester nebo Birmingham. To přitáhlo úplně novou skupinu návštěvníků," říká Secim Aydin z turecké hotelové federace.

Cena hraje hlavní roli i při nárůstu počtu ruských turistů. "Týden tady v Antalyi v hotelu s all-inclusive vás přijde levněji, než kdybyste jel na ruské pobřeží Černého moře. A kvalita je tu mnohem lepší," řekla HN Světlana Zagdijeva, která v Turecku žije již deset let a působí jako delegátka několika ruských turistických kanceláří.

Roste ale počet návštěvníků z mimoevropských zemí. Například z Íránu do Turecka v minulém roce přijelo 1,4 milionu turistů. Ankara se také maximálně snaží přilákat do země čínské turisty, kteří již před několika lety začali přijíždět. "Máme vynikající geografické postavení. Čtvrtina světové populace žije méně než čtyři hodiny letu od Turecka," říká Koray Yetik.

Vlajková loď Antalye

Antalya, TureckoNemalou zásluhu na vzestupu tureckého turistického průmyslu má samo město Antalya na středomořském pobřeží, tzv. Turecké riviéře. V loňském roce sem přijelo stěží uvěřitelných 8,26 milionu lidí. "Nehledě na ekonomickou krizi bychom se chtěli v roce 2010 přiblížit číslu devět milionů. A pokud možno je i překročit," říká sebevědomě primátor Mustafa Akaydin. Do Antalye tak míří třicet procent všech návštěvníků Turecka, o tři procenta více než do samotného Istanbulu.

Cesta k úspěchu ale nebyla jednoduchá. "V šedesátých a sedmdesátých letech sem prakticky nikdo nejezdil, pouze milovníci antických památek, kteří se nebáli horších podmínek. Infrastruktura prakticky neexistovala, chyběli lidé hovořící cizími jazyky, spojení s Istanbulem a Ankarou bylo špatné," vzpomíná Ibrahim Yazar z ministerstva kultury a turismu, který má na starost propagaci turistických letovisek v zahraničí.

Antalya, TureckoSituace se změnila až v druhé polovině osmdesátých let, kdy začaly vyrůstat hotely, zaměřené na rodinné dovolené ve stylu all-inclusive. Klienty si získávali díky relativně nízkým cenám, ale i díky masivní kampani tureckého ministerstva turismu v zahraničí. "Hlavně na začátku jsme museli překonávat mnoho předsudků. Lidé v západní Evropě nechtěli uvěřit, že by v Turecku mohly být podobně kvalitní služby jako v Itálii nebo Francii," říká Ibrahim Yazar.

Hlavní taktikou ministerstva bylo platit zahraničním novinářům návštěvu v tureckých letoviscích. "Neříkali jsme jim, co mají psát, ale jen jsme je prosili, aby se nejdřív do Turecka podívali, a teprve potom o nás psali. Cestu jsme zaplatili tisícovkám lidí," říká Yazar.

Apartmán za 40 tisíc eur na noc

Kromě levných hotelů v Antalyi v posledních letech vyrůstají i podstatně honosnější letoviska. Nejluxusnější je pětihvězdičkový Mardan Palace, který patří miliardáři z Ruska Telmanu Ismailovi. Ten do výstavby investoval 1,4 miliardy dolarů, a to je na budově skutečně vidět. Nejdražší apartmán má k dispozici i svůj vlastní bazén a tureckou saunu. Zaplatíte za něj 40 tisíc eur za noc.

Kontroverzní podnikatel Ismailov je v Rusku obviňován, že se podílel na pašovaní levného textilu z Číny. Ovládal obří moskevské Čerkizovské tržiště, které bylo úřady uzavřeno po přímém příkazu Vladimira Putina. Tou dobou Ismailov, který kvůli investicím získal turecké občanství, právě otevíral svůj Mardan Palace za přítomnosti Paris Hilton, Toma Jonese a dalších celebrit.

Mnozí škarohlídi podezřívají Ismailova, že prostě vypral peníze. "Samozřejmě, je to dlouhodobá investice, ale nakonec budeme výděleční," říká na otázku, jak dlouho se budou investované peníze vracet, PR-manažerka hotelu Songül Altunová. Současná vytíženost je ale jen něco málo přes třicet procent pokojů, což v době krize považuje za úspěch.