Francouze, ale i Rusy střídají v pražských hotelech Rumuni.

Turistický průmysl, už tak zkoušený krizí, dostal další ránu. Prasečí chřipka sráží příjezdovou turistiku především ze západní Evropy.

"Zaznamenali jsme kvůli chřipce prudký pokles zájmu o cestování do České republiky, trvá to už dva měsíce," říká Miroslav Bělovský, šéf cestovní kanceláře OK Tours, která má zastoupení ve Finsku a ve Francii. Právě z těchto dvou zemí přivážela do Česka nejvíc klientů.

OK Tours se snaží vyrovnat výpadek tradičních trhů jinde. Částečnou náhradu našla v Rumunsku.

Praha - hit pro Rumuny

"Objevili jsme pro Rumuny Prahu. Zjistili jsme, že v Rumunsku dosud žádná z cestovek zájezdy do Česka systematicky nepropagovala, což je obrovská šance," líčí Bělovský.

Firma připravila pro rumunský trh speciální nabídku tří- až čtyřdenních leteckých zájezdů a má s nimi nečekaný úspěch. Kvůli krizi totiž zlevnily pražské hotely, klesají ceny letenek a dalších služeb. Díky tomu je z dříve drahé Prahy pro Rumuny atraktivní destinace.

"Jen od června, kdy jsme s tímto produktem začali, jsme do Prahy přivezli přes tři tisíce rumunských turistů," říká šéf OK Tours. Podobný tah zkoušela firma i v Bulharsku, tam ale tak velký úspěch nemá.

Bělovský tvrdí, že pro evropský turistický byznys je prasečí chřipka mnohem větší problém než ekonomická krize. A ta sama sráží trh citelně. Podle údajů agentury CzechTourism k nám letos přijelo z Velké Británie o 25 procent méně turistů než loni, z Ruska o pětinu. Jak upozornil mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura, zamrzl letos také příliv turistů z Koreje.

Čárový kód na plakátu vede k webovým stránkám s kompletní nabídkou

Kromě nových trhů si OK Tours hodně slibuje i od zcela nové formy reklamní kampaně, kterou připravuje ve Francii. "Využíváme technologii takzvaného BarCodu, grafického prvku, který funguje na podobném principu, jako čárový kód," vysvětluje Bělovský. BarCode se objevuje na plakátech, letácích, je součástí inzerátů v médiích či na internetu. Klienti si jej ofotografují a přenesou do iPhonů či jiných komunikátorů, v nichž se pomocí kódu "prokliknou" na webové stránky s kompletní nabídkou pražských turistických lákadel a služeb.

OK-Tours

OK-Tours funguje na českém trhu od počátku 90. let. Společnost majetkově ovládá Pavel Trejtnar, který v mládí emigroval ze socialistického Československa do Finska a založil tu vlastní cestovku. Po pádu železné opony přenesl podnikání do Prahy a vybudoval z finské společnosti nadnárodní skupinu s pobočkami v Helsinkách, Paříži, Budapešti a New Yorku. K původním incomingovým službám přibyly další aktivity. Dnes OK-Tours kromě prodeje letenek a incomingové turistiky provozuje vlastní hotely a nabízí také služby korporátní klientele.

BarCode v reklamě používají zatím hlavně zahraniční obchodní domy. V turistice jde o novinku, která má podle Bělovského velké možnosti.

"BarCodová" kampaň ve Francii přijde OK-Tours na více než tři miliony korun. Měla by oslovit asi 1,5 milionu především mladých Francouzů a přivést do Prahy až deset tisíc turistů. OK-Tours na projekt získal dotaci 300 tisíc korun od pražského magistrátu. Bělovský doufá, že celkový příspěvek Prahy na novou formu propagace ve Francii v příštím roce překročí milion.

Trh v číslech

15 - 20%

Na tolik odhadují experti na cestovní ruch letošní propad trhu turistických služeb v České republice. Hlavním důvodem je ekonomická krize.

-6,6%

O tolik méně turistů přijelo do Česka ve 3. čtvrtletí roku ve srovnání s loňskem. V prvním kvartálu byl propad 17procentní, teď ale trh znovu sráží panika kolem prasečí chřipky.

45 EUR

vynáší podle nedávno zveřejněné studie Deloitte v průměru jeden hotelový pokoj v Praze. Číslo je nízké - celoevropský průměr je podle téže studie o třetinu vyšší.