Petici za pozastavení transformace městských divadel a proti novému systému pražských kulturních grantů podepsalo již téměř 20 tisíc lidí. Umělci chystají protestní Dny neklidu a o situaci bude ve čtvrtek s pražským primátorem Pavlem Bémem jednat ministr kultury Václav Jehlička.

Hlavním "viníkem" je podle umělců radní pro kulturu Milan Richter. Ten ale iniciativu umělců už dříve označil za nátlakovou skupinu. "Nejde vám o umění, ale o peníze," říká na adresu svých kritiků Richter.

 

Čtěte více:

Na dotazy čtenářů serveru iHNed.cz v úterý odpovídal v on-line rozhovoru pražský radní pro kulturu Milan Richter.

Z časových důvodů nestihl radní zodpovědět všechny dotazy.

 

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jirka
Jak velký cítíte tlak. Mohlo by opravdu dojít k vašemu odvolání, což by asi udělalo cca 20 tisícům lidí radost?
Politik musí s tlakem počítat a přiznám se, že jsem s takovou reakcí počítal. Jsem schopen poslouchat arguementy a právě proto jsem pozval minulý týden k jednomu jedacímu stolu představitele obou znesvářených skupin divadel a vyjádřil jsem ochotu jednat, pokud se tyto dvě skupiny divadelníků dohodnou. Navíc mám podporu Zastupitelstva hlavního města Prahy. Trochu mě mrzí, že tento "boj" není veden korektně vůči mé osobě.Dokonce je mi vyhrožováno fyzickým násilím. Jak jinak si mám vysvětlit dnešní vyjádření představitele petice právě v HN.
Milan Richter
marek novotný
Pane Richtere, uvědomujete si, že problém není jen divadel, ale celé kulturní oblasti? Například nekomerčních galerií? Jak ty mají dostávat dotaci na vstupenku, když například se v nich platí malé vstupné nebo je zdarma? Dotace na vstupenku je samotný grant, který je ocení pomocí odborných kritérií. Další "spravedlivé dotace" tyto instituce nedostanou, jen podnikatelé s velkými sály. Uvědomujete si, že ohrožujete ODS ve volbách na podzim? Kór jestli bude stávka, jakou ohlašují? Odstoupíte?
Je mýtus, že všechny peníze z grantů jsou rozdělovány jen na základě dotace na prodanou vstupenku. 75% peněz je rozdělováno na základě hodnocení subjektivních uměleckých kritérií a co je hlavní rozdělení probíhá v režii grantové komise, které je poprvé (na můj návrh) složena výhradně z odborníků. 25% je objektivně rozděleno podle počtu diváků. Kritici a stávkaři tvrdí,že finance v tomto roce pro neziskové subjekty klesly, právě díky dotace na prodanou vstupenku. Nyní mi dovolte pár čísel: V roce 2007 byly granty 170milionů. V roce 2008 to bylo 208 milionů, tedy o 38 více. Dotace na vstupenku byla ve výši 50 milionů. Těchto 50 milionů bylo objektivně rozděleno tak, že sro ziskala cca 30 milionů a 20 milionů dostala ops. Jednoduchým výpočtem zjistíme, že letos dostal neziskový sektor 178 milionů, což je prakticky stejně jako minulý rok. Proč někdo demontruje, když dostal stejný objem peněz jako loni??? Loni to stačilo, letos nestačí????
Milan Richter
HOnza Vaníček
Dobrý den, Rád bych se zeptal, jak těžký je boj proti divadelně-kulturní lobby? Slyšel jsem, že za celou akcí proti Vám stojí pravdoláskaři a lidé jako Halík, Táňa Fišerová a spol. Co si o tom myslíte? Dáte jim ty miliony?
Pravdou je, že petici podepsali na prvních místech právě tito lidé. Lze z toho vyvozovat jejich jasný záměr. Paradoxem pro mě je, že petici podepsala i Dagmar Havlová, která původně měla hrát ve hře svého manžela, kterou v těchto dnech uvádí divadlo Archa. Právě u divadla ARcha tvrdí, že 54 milionů Kč, které letos dostalo jako 4lety grant je málo. Jde přitom o hru, kterou neuvedlo ani Národní divadlo, ani divadlo Vinohradské, a to kvůli její finanční náročnosti. Navíc se dle odborníků jedná o divadlo nekomerční a vstupenka se prodává za 700 Kč. Boj, který se rozhořel je složitý. Mám pocit, že demonstrující ani netuší proč křičí v ulicích. Peníze na podporu divadel totiž každý rok rostou (viz. odpověd výše).
Milan Richter
anonym
Jakou máte kvalifikaci pro funkci radního pro kulturu?Myslím,že členství v ODS,vystudovanou VŠZ nevím jaký obor.V poředu uvolněte se prosím pan Kraus a Ornest silně pochubují,že jste někdy byl v opravdovém divadle,muztikály se nepočítají
Jsem inženýr ekonomie. Mám vystudovanou Provozně ekonomickou fakultu ČZU. Myslím,že na tomto postě je důležité právě ekonomické vzdělání, protože se jedná o rozdělování stovek milionů korun. Já jsem se nikdy nepasoval do role člověka, který by měl rozhodovat o umělecké hodnotě žadatelů o grant. Proto jsem také moc a rozdělování peněz dal do rukou odborníků. Mimochodem se domnívám, že renesanční osobnost, která by rozuměla všem žánrům kultury těžko nalezneme. Tím, že nemám vazby na kohokoliv z kulturního prostředí, je zaručeno, že se nebudu jakkoliv snažit směřovat tok peněz ke konkrétním osobám. Proto ani nejsem členem grantové komise, ani členem Výboru pro kulturu. Musím Vás ujistit, že do divadel chodím pravidelně. V životě jsem viděl jen jeden muzikál. Ani ostatní žánry mi nejsou cizí, naposledy jsem navštívil např. koncert Pražského jara.
Milan Richter
Milan
Doufám že nepodlehnete divadelní loby je potřeba aby se prosadili pouze živataschopné soubory, ušetřené peníze použijte na opravu silnic a Suchý ať jde do důchodu
Od počátku nástupu do pozice radního pro kulturu se snažím, aby systém rozdělování peněz byl vyvážený a spravedlivý pro všechny. Není možné, aby peníze dostávali jen vyvolení. Názorů jako je ten Váš v poslední době slýchám hodně. A není debata jen o tom opravovat silnice, ale například i výstavbě nových hospiců, zkvalitnování životního prostředí atp. Každý rok se zde na magistrátě hádám se svými kolegy radními o peníze na jednotivé rezorty. Tento rok jsem byl úspěšný a získal jsem jako jediný větší peníze do grantů. Jsem označován za nekulturního člověka, i přesto, že jsem prosadil, aby peníze dostávali mladí umělci, aby z komise zmizely kamarádšofty, že jsem z rozhodování o penězích vyloučil politiky a dal moc odborníkům, a že jsem nastavil systém tak, aby byl průhledný a transparentní a v neposlední řadě jsem navýšil peníze pro divadla. Za to všechno jsem dnes kritizován.
Milan Richter
Honza
Proč jste se stal radní pro kulturu? Jaký máte vztah ke kultuře a v jakém kulturním oboru, jste se výrazněji před zvolením angažoval, či angažujete? Nezdá se vám, že plošnou dotací na kulturu a rétorikou s tím spojenou, připomínáte plošný, masový přístup ke kultuře, který tady byl před rokem 1989?
O resort kultury jsem se začal zajímat dlouho před volbami. bylo mi jasné, že je nutno udělat zásadně opatření směrem k spravedlnosti a transparentnosti v rozdělování peněz. Kdyby k tomuto kroku nedošlo, celý systém podpory kultury by za chvili zkolaboval, protože nároky neustále rostou a finance dostával jen někdo. Dotace na vstupenku je jen čtvrtina celého systému a jedná se o podporu provozu divadel. Umělcká hodnota je posuzována odborníky, kteří na ní rozdělují 75% rozpočtu grantů. Na tento názor se možná zeptejte v divadle na Fidlovačce, v Kalichu, Bez zábradlí, v Divadle Radka Brzobohatého a dalších. Tito totiž z grantů nedostali nikdy nic. Nejde o plošný a masový přístup, ale o spravedlnost a jasná pravidla, která zamezí zvýhodnování určité skupiny umělců.
Milan Richter
Petr
Pane Richtere, jak moc se vaše nová grantová politika odrazí od kvantity divadelních představení a jejich ceny? Jsem pravidelným návštěvníkem divadel a líbí se mi, že je v Praze tolik možností. Dávám přednost menším pražským divadlům jako je Švandovo či Divadlo v Dlouhé, protože hry jsou kvalitní a herci hrají s radostí (narozdíl od negativních zkušeností u některých větších divadel). Obávám se však, že s touto změnou se zvedne cena natolik, že nebudu moci chodit do divadla tak často, a že také poklesne počet her v divadlech či některá dokonce zaniknou. Proč se vlastně musela měnit grantová politika Magistrátu, když dosud dobře fungovala? Domníváte se snad, že někteří umělci cizopasili na městu a strkali si peníze do vlastní kapsy?
Grantová politika musela doznat změn, jelikož jsme čelili mezinárodní arbitráži vůči ČR a Praze, právě kvůli zvýhodňování některých divadel před ostatními. Cituji z dopisu pana Hrušínského: Jaký je rozdíl, když divadlo Jizerka uvádí Mandragoru se stejnými herci jako je uváděná stejná hra v divadle Svandově a někdo tvrdí, že Jizerka touto hrou ve stejném obsazení dělá pokleslé umění a bulvár a švandovo divadlo dělá vysoké umění. Ještě je nutno poznamenat, že všechna tato divadla, o kterých hovoříte peníze dostávají, tak jako v minulých letech, takže rozhodně nejsou ohrožena. Ale chápu, že jste mystifikován, když stávkují.
Milan Richter
PhDr Sáva Pabouk
...přeji panu Richterovi pevné nervy v jeho nezáviděníhodné pozici "kulturního barbara", kterému pod okny mávají prápory zhýčkaní divadelníci. Svoje zděšení, že jim někdo přiškrtí penězovod, maskují vyššími zájmy a sami sebe personifikuji jako Kulturu. A co básníci, pozounisti, harfistky, malíři a sochaři, loutkáři, grafici a keramici...to není kultůůůra?
Dnes se bohužel debata zúžila jen na oblast divadla. Máte pravdu, že je mnoho dalších žánrů, o kterých se nehovoří. Přitom divadla konzumují cca 70% všech peněz na kulturu v Praze. Je to dáno tím, že jejich tváře jsou medialně známé, a že jim v minulosti demonstrace a křiv v ulicích přinesly ovoce (peníze). Tentokrát nátlakové metody nepomohou!!!! Budeme korektně jednat o spravedlivém rozdělování peněz. To zřejmě nechtějí!!!! Jejich přístup je sobecký, protože chtějí peníze na úkor jiných. Omlouvám se, ale z časových důvodů musím odpovědi na otázky ukončit. Děkuji za dotazy, které zcela jasně ukazují zájem o financování kultury a je patrné, že zde jsou dva názorové proudy. Myslím, že debata o rozdělování stovek milionů vede cestou kulatých stolů a cestou otevřené diskuse, ale rozhodně ne křikem na náměstích....
Milan Richter
Jan
Vy říkáte: Nejde Vám o umění, ale o peníze... To je ale směšné. Dá se dělat umění bez peněz? A říkáte také, že nejde, aby profitovala jedna skupina umělců na úkor druhé. Ale pane radní, tady nejsou dvě skupiny proti sobě, ale vedle sebe. Proti sobě je stavíte až Vy. Přece tisícové divadlo (třeba Hybernia), založené za účelem zisku dotace nepotřebuje, protože si masovými "muzikály" vydělá samo. Ale malinké divadlo, které dělá třeba surrealistickou poezii, je potřebuje hodně. A Vy si snad myslíte, že ta surrealistická poezie je špatná, nekulturní a má skončit?
Jana Borůvková
Na základě čeho a proč jsou dotována "soukromá" divadla či jiná kultůrní zařízení.
Tereza Mašková
Dobrý den, zajímalo by mě, zda jste za během období, kdy zastáváte funkci radního pro kulturu, navštívil některou z těchto kulturních akcí: Festival Evropského filmu, divadlení představení v divadle Alfréd ve dvoře, v Divadle Archa, Divadle V Celetné nebo v Divadle Komedie. Děkuji za upřímnost, TM.
Tereza Mašková
Dobrý den, působil jste ve funkci starosty Prahy 10, zajímalo by mě tedy, jak se díváte na stav kultury v této části Prahy. Nemáte pocit, že počet kulturních zařízení je nedostaečný (a stále klesající). Navštívil jste v posledních letech Strašnické divadlo (dříve Solidarita), které nový grantový systém také ohrožuje? Děkuji, TM.
Mgr Větrný Josef
Pane Richtere, viděl jsem Vás diskutovat v nedávné televizní debatě. Proč jste vždy začínal větu souslovím "Takže za A ..." a nikdy jste už neřekl, co bude za B ?
Rene
Pokládáte se za kulturního člověka? Máte vkus? Jakou hudbu posloucháte? Váš největší kulturní zážitek od začátku roku? Které divadelní představení vás nejvíce v posledním půlroce zaujalo? Co teď (nebo jste naposledy četl) čtete?
Jakub
Nechci se pouštět do argumentace, protože ve formě jako je on-line rozhovor nemá asi cenu. Na Vašem místě bych se ale styděl už jen za to množství pololží a celých lží, kterých jste se dopustil a stále dopouštíte, a které už kolují na internetu. K pobavení a ke zděšení. Např. jak se domlouváte se "svými zastánci" u Husova pomníku před demonstrací v Praze. Vašim kolegům to vážně nevadí? Proč škodíte svojí straně?
Štěpán Uhlíř
Nemyslíte, že dávat obecní peníze má cenu pouze na projekty, které mají šanci být trvalejšími hodnotami (a kultivovat společnost, aby se v ní třeba lépe obchodovalo – jak věděl už Adam Smith)?. Váš systém dává reálně obecní peníze na chvilkově populární, kýčovité muzikály, které jsou bez šance a životaschopnosti trvanlivějším „zbožím“ být. Rozlišujete krátkodobý a dlouhodobý profit? Proč zcela netržně, neveřejně rozdělujete značnou část našich peněz na kulturu formou „spolupořadatelství“? Co vám na tom všem přijde pravicově konzervativního?
Miloslav Sluka
Dobrý den, přijde Vám správné používat ekonomická kriteria - masová obliba, počet prodaných vstupenek, schopnost generovat zisk - na hodnocení úspěšnosti, resp. společenské prospěšnosti jednotlivých kulturních institucí? Díky za odpověď.
Anna
Dobrý den, zajímalo by mě, na základě čeho jste se rozhodl stát se "radním pro kulturu". Chodíte i do menších divadel? Na koncerty? Na výstavy? Jak často? Cítíte se být kulturním člověkem?
David Oliva
Dobrý den, velice by mne zajímalo, jestli máte přehled o tom, na co přesně se dotace vynakládají. Víte například kolik stojí inzerce? Bohužel mám často pocit, že se dotace točí v kruhu typu město přispěje a divadlo si pak u města zaplatí reklamu, například v dopravních prostředcích, nebo hůře - odtékají do téměř monopolních plakátovacích společností.
Přemysl Hnilička
Mohu se zeptat, kde se v nepříliš známém (pravda, donedávna) politikovi vzedme ta vlna touhy mluvit o veličinách typu Jiří Suchý tónem, který si v ničem nezadá s komunistickými politruky? Kde se ve vás vzala ta odvaha hovořit o Jiřím Suchém jako o člověku, kterému přistávají na účtě statisíce a on "nemá jinou starost, než jak je utratit"?
Přemysl Hnilička
A ještě douška: Co si myslíte o protidemonstraci, kterou před pár týdny svolalo divadlo Ta Fantastica? Budete řešit, že byla nenahlášená, tudíž nelegální? Jak se cítíte, když víte, že aby vás někdo hlasitě podporoval, musí se mu dát tisícikoruna?
Robert
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli už vám někdo vysvětlil, že "neziskový" neznamená "bez zisku", ale založený nikoli za účelem generování zisku? Jinými slovy "neziskovka" může vytvořit účetní zisk, ale musí jej opět vložit do své činnosti. Chápu, že se to na VŠZ asi nebere, ale jako radní pro kulturu byste to asi vědět měl. Apropos, už jste slyšel, jak se vaše vystoupení v Otázkách Václava Moravce nápadně podobá projevu Milouše Jakeše na Červeném hrádku? "Miliony berou..."
Zuzana
Dobry den pane Richtere, preji pevne nervy. Nechapu, jak je mozne, ze si pri grantovem systemu nekdo narokuje penize automaticky?! Jsem vedec, jednou grant dostanu, podruhe ne a taky musim penize na svoje projekty hledat jinde. Mohl byste mi vysvetlit jak tento pseudograntovy system fungoval?