Agentura CzechTrade se podpoře podniků, které se zabývají kosmickými technologiemi, věnuje od roku 2011. K problematice byl vytvořen interní projekt "Vesmír", jehož cílem je posílit mezinárodní konkurenceschopnost těchto firem, zvýšit jejich informovanost o programech z oblasti kosmických technologií a vyhledat výrobce nejmodernějších a pro Česko klíčových technologií s vlastními inovacemi a vývojem.

V rámci projektu jsou podnikům poskytovány poradenské služby CzechTrade při žádostech o vstup do programů vesmírných technologií a také při komerčním využití a mezinárodním rozšíření produktů vzniklých právě na základě zapojení do programů vesmírných technologií. Dále jde o realizaci odborných seminářů na toto téma a zpracování manuálů a brožur podporujících sektor vesmírných technologií v Česku.

VYUŽITÍ KOSMICKÝCH TECHNOLOGIÍ

Tyto a další aktivity agentury CzechTrade byly prezentovány během třídenní mezinárodní konference European Space Solutions. Ta se konala pod záštitou agentury GSA (Agentura pro evropský globální navigační družicový systém) a Evropské komise v Kongresovém centru Praha. Konference se od roku 2011 opakuje každý rok. V roce 2012 byl jejím hostitelským městem Londýn, v roce 2013 Mnichov. Akce v Londýně přilákala rekordních 1400 účastníků.

Cílem European Space Solutions 2014 bylo seznámit účastníky s potenciálem využití kosmických technologií a navázaných aplikací vycházejících z evropských navigačních systémů Galileo, EGNOS a z evropského programu na pozorování Země Copernicus (dříve známého jako GMES). Šlo hlavně o oblasti udržitelné dopravy, udržitelného zemědělství, přínosů pro krizový management, vypořádání se s následky katastrof a přínosů pro spotřebitelské aplikace. Pravidelnou součástí konference je takzvané "Space Expo", což je mobilní stan s interaktivní výstavou určenou široké veřejnosti. Expozice představuje přínosy kosmických programů Evropské unie.

Podle oficiálních stránek konference do tohoto stanu během devíti dní (7.-15. června, kdy byl tento stan instalován na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem) zavítalo 31 250 návštěvníků. Konference se soustřeďovala na evropské obchodní, průmyslové a výzkumné pracovníky, evropské úředníky a vývojáře aplikací. Tématem plenárního zasedání byly nové nástroje pro podnikatele a společnosti po celém světě. Program pokračoval diskusí o využití vesmírných aplikací v podnikatelské činnosti.

DOBRÁ POZICE ČESKÉ REPUBLIKY

Na akci se registrovalo přes 600 účastníků. Proběhly čtyři specializované půldenní semináře a dalších pět doprovodných workshopů. Agentura CzechTrade se prezentovala na společném stánku spolu s Ministerstvem dopravy ČR ve foyer Kongresového centra. U tohoto stánku byly zájemcům z tuzemska a zahraničí poskytovány informace a tištěné materiály o činnosti agentury a projektu Vesmír. S perspektivními návštěvníky byl následně navázán kontakt.

Na závěr je třeba říci, že se jednalo o jednu z nejvýznamnějších letošních akcí v oblasti kosmických technologií v Česku a skutečnost, že tuto mezinárodní konferenci hostila právě Česká republika, značí významnost naší země v této oblasti. Během konání European Space Solutions byla navázána spolupráce s důležitými subjekty, ať už na národní, či mezinárodní scéně. Jednalo se například o Technologické centrum Akademie věd ČR nebo výzkumná centra v Německu či Japonsku.


Jana Vilímková
manažerka projektu, CzechTrade
jana.vilimkova@czechtrade.cz


Stručný program pražské konference

Plenární zasedání - setkání vedoucích představitelů soukromého a veřejného sektoru, v jehož rámci se diskutovalo o možnostech, jak mohou řešení založená na kosmických technologiích podpořit podnikání a prosperitu celé společnosti.

Čtyři uživatelská fóra - semináře zaměřené na problematiku systémů Galileo, EGNOS a programu Copernicus a jejich přínosu pro řešení problémů v oblastech: udržitelné dopravy, udržitelného zemědělství a hospodaření s půdou, přínosů pro krizový management a vypořádávání se s následky katastrof, přínosů pro spotřebitelské aplikace.

Fórum zaměřené na mezinárodní spolupráci a další doprovodné workshopy a semináře - široké spektrum příležitostí pro navázání nových kontaktů a řešení obchodních aspektů v rámci doprovodných společenských akcí atd.



Sídlo Agentury pro evropský globální navigační satelitní systém v Praze.
foto: ČTK