reklama
přihlášení odhlášení online inzerce mobilní verze | obsahový servis | online archivy | předplatné titulů economia       rss | mms | sms      
Nejste-li dosud registrován, pokračujte zde
Uživatelské jméno:
Heslo:
Svět Moje řeč Rozhovor Téma (pozn. red.) Zblízka Velké spory vědy a techniky
ArchitekturaJídloMódaHodinkyTrh s uměnímOsudStyl
magazín Hospodářských novin
Přejít do diskuse
(1 příspěvků)
HN.IHNED.CZ  4. 7. 2012  00:00  (aktualizováno: 4. 7. 2012  12:20)
Za propagaci unijních projektů se zbytečně utrácejí miliardy

Unie už nebude platit nesmysly s logem EU

reklama
Tagy

Když se letos chtělo ministerstvo školství pochlubit svým novým projektem pro školní psychology a vychovatele, který platila Evropská unie, jeho úředníci se rozhodli pro kuriózní propagaci. Za dva miliony korun chtěli nakoupit čokolády a přívěsky na klíče. Ústecká radnice pojala povinnou reklamu podobně: plán rozvoje města propagovala nákupem prezervativů, kosmetických taštiček a koulí na pétanque, to vše za čtyři miliony korun.

Podobné absurdní investice už napříště nebudou možné. Unie mění strategii. I kvůli tomu, že rozdělování peněz na propagaci unijních projektů takřka nelze kontrolovat.

Moc v rukou regionů skončí

Jindy pečliví bruselští úředníci polemizující s každým vydaným eurem podobné reklamní nákupy dosud spíše přecházeli. Publicita všeho, co se za evropské peníze udělá, je sice povinná, unie už ale přesně neříká, jak má vypadat. A tak se v Česku školí učitelé ve čtyřhvězdičkových hotelích, pijí kávu za sto padesát korun a odnášejí si vzdělávací brožurky a letáčky za miliony. Celkový účet jde do miliard. To vše HN zjistily při rozsáhlém mapování toho, jak Česko využívá eurodotace.

Peníze na propagaci tečou z operačního programu Technická pomoc. Vedle toho je pak v každém z ostatních šestnácti operačních programů ukryt další minirozpočet určený na povinnou propagaci. Celková suma za rozpočtové období 2007 až 2013 činí pro Česko téměř 28 miliard. Příjemci dotací však z toho hradí i nejrůznější školení a platy úředníků a také provoz úřadů, které evropské miliardy porcují.

Nejproblematičtější je porcování evropských dotací v regionech. Šéfové tamních dotačních úřadů mají v rukou moc rozhodovat, na co a hlavně v jakém objemu miliony z EU půjdou.

Tuto praxi nejvíce kritizují starostové menších obcí, kteří by namísto brožurek a propagačních hrníčků viděli raději třeba nové školky. "Na reklamu by regionální rady mohly dávat rozhodně méně, ale raději zaplatí nesmyslné tiskoviny," zlobí se například starosta Vysokého Pole Josef Zicha.

Předběžná unijní jednání o dalším programovacím období mu přitom dávají naději. Dalších sedm let má být totiž mnohem hubenějších, a tak se bude hlídat každé euro mnohem ostražitěji. Peníze na propagaci mají být nadto sdružené do jediného operačního programu, regiony už tak nebudou mít možnost ovlivňovat, kolik pošlou na sebepropagaci.

"Tím ušetříme mnohem více peněz," slibuje si od nové strategie 1. náměstek ministra pro místní rozvoj Daniel Braun. Už nyní vybízí ministerstvo příjemce dotací, aby s penězi z EU nakládali co nejhospodárněji. Samo muselo přepracovat čtvrtmiliardový projekt, prostřednictvím kterého se chtěla vláda pochlubit úspěšnými evropskými projekty. Původně autoři počítali i s tím, že budou lidem na náměstích za evropské peníze rozdávat zmrzlinu a dárkové předměty.

Policie znovu zatýkala

Čerpání evropských peněz zvládá Česko s obtížemi. Evropská komise kvůli chybám v kontrole už v lednu tok euromiliard pozastavila. Problémem je pak korupce. V květnu kvůli tomu skončil ve vazbě bývalý středočeský hejtman David Rath, včera detektivové zatýkali v úřadu Regionální rady Severozápad.

 

Na reklamu by regionální rady mohly dávat rozhodně méně, ale raději zaplatí nesmyslné tiskoviny.
Josef Zicha
starosta, Vysoké Pole

DISKUSE
Zpět na článek Přidat názor příspěvků v diskusi: 1
Zvláštní druh humoru (anonym)
Nevěřím, že zredukují rozpočet na nulu. To jsou jen takové sliby...
zobrazit příspěvky
Autor:
E-mail:       Zveřejnit:    Zasílat reakce:
Město:
Titulek:
Text:
zbývá 1800 znaků
Vložit příspěvek
Autorská práva vykonává vydavatel. Jakékoli užití částí nebo celku, zejména rozmnožování a šíření jakýmkoli způsobem (mechanickým nebo elektronickým) i v jiném než českém jazyce bez písemného svolení vydavatele je zakázáno.
reklama
reklama
reklama
reklama