Státní Ředitelství silnic a dálnic se chystá nalít první velký balík peněz do zakopání pražské magistrály pod zem. V příštích letech chce za přípravy zaplatit 200 milionů. Nový tunel za Národním muzeem má pomoci vyřešit dopravní situaci v místě, kde se tvoří nejdelší kolony v Praze.

Projekt však kritizuje ministr dopravy Pavel Dobeš a bude to zřejmě jeden z důvodů, proč by mohl odvolat Reného Porubu, který je pověřen vedením Ředitelství silnic.

Dobeš: Tunel je nesmysl

Ministr Pavel Dobeš v rozhovoru pro HN šéfovi Ředitelství silnic Renému Porubovi vytkl, že nechal vypsat výběrová řízení v hodnotě tří miliard těsně před platností nového zákona o veřejných zakázkách a že mezi tendry jsou i ty, na které nebudou peníze a nepočítají s nimi žádné plány. Tunel za Národním muzeem je podle ministra právě jedním z nich.

Ředitelství silnic se ale brání. "Tato zakázka se projekčně začala připravovat již před čtyřmi letyjako společná investice Prahy, ministerstva kultury a ministerstva dopravy," řekla mluvčí Ředitelství silnic Martina Vápeníková.

Jenže obě zmíněná ministerstva se nyní k projektu neznají a práce na něm zastavilo i hlavní město. Nově nyní uvažuje o velkém kruhovém objezdu kolem Státní opery a obou budov Národního muzea. S nápadem, který má dopravu zklidnit levněji než tunel, přišel náměstek primátora Tomáš Hudeček.

A ještě jeden argument hovoří proti plánu Ředitelství silnic a dálnic. Tunel je v době krize drahý luxus. Nejstřízlivější odhady jeho ceny se točí kolem sumy 8 miliard korun, reálnější pak kolem 12 miliard.

Na stavbu a opravu všech silnic a dálnic v republice má stát přitom letos 37 miliard korun a situace nebude lepší ani v příštích letech. A peníze nemá ani Praha, kterou zatížilo předražení tunelu Blanka. Proti se navíc už předloni postavilo ministerstvo financí.

Dvě stě milionů, které ŘSD plánuje utratit, chce uvolňovat postupně v rozmezí čtyř až pěti let. Peníze půjdou podle mluvčí Martiny Vápeníkové na dokumentace k územnímu rozhodnutí a stavebnímu povolení, na zadávací dokumentaci nebo autorský dozor.

Bémovo dědictví

První plány na zapuštění magistrály pod zem pocházejí ještě z éry bývalého pražského primátora Pavla Béma, který si na nápadu spojení muzea a Václavského náměstí velmi zakládal. Společné memorandum o zapuštění magistrály pod zem podepsal spolu s premiérem Topolánkem a ministrem dopravy Řebíčkem v roce 2008.

Podle původních plánů měla technika tunel hloubit už nyní, zároveň s rekonstrukcí Národního muzea. Politici se pak nemohli dohodnout, jak bude tunel dlouhý a zda nebude ústit až u Nuselského mostu. Požadovala to zejména radnice druhé pražské části, vloni ale magistrát delší variantu mostu nedoporučil. Krátce nato primátor Bohuslav Svoboda přípravy tunelu zastavil úplně.

Rošády na ŘSD

Šéfovi Ředitelství silnic komplikuje situaci kolem jeho odvolání i postupné zveřejňování auditu, který na jeho úřadu dělali lidé ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Ministr dopravy Dobeš začal zveřejňovat jeho předběžné závěry. Podle nich má Ředitelství silnic velké potíže se zadáváním veřejných zakázek, které neprobíhají podle zákona. Ředitel Poruba kontroval tím, že není normální výsledky auditu zveřejňovat dříve, než ho oficiálně podepsal, a hlavním problémem je podle něj výklad zákona o veřejných zakázkách.

Porubu do funkce přivedl bývalý ministr dopravy Vít Bárta. Ten se s novým ministrem Pavlem Dobešem rozešel poté, co přestoupil do parlamentní frakce Karolíny Peake.


Jak změnit dopravu u Národního muzea

Magistrála do tunelu

Na tunelu u Národního muzea v Praze se dohodli politici v roce 2008. Auta měla zajíždět pod zem u Státní opery a vyjíždět před křížením s Anglickou ulicí. Díky tomu by bylo možné propojit Václavské náměstí a Vinohrady tramvajovou tratí (na obrázku). Potřebných 8 až 12 miliard na stavbu tunelu mělo jít ze státní pokladny a z kasy hlavního města - nikdo z nich však nyní na stavbu nemá peníze. Ředitelství silnic přesto vypsalo výběrové řízení na vyhotovení dokumentace za 200 milionů korun.

Velký kruhový objezd

Náměstek pražského primátora Tomáš Hudeček přišel s úspornějším řešením: velkým kruhovým objezdem kolem obou budov Národního muzea a Státní opery. Část Vinohradské ulice mezi muzejními budovami by se tak proměnila v pěší zónu. V této variantě zatím není vyřešena otázka tramvajové dopravy, kterou chce magistrát obnovit mezi Václavským náměstím a čtvrtí Vinohrady. Dopravní simulace mají být hotové na konci května.


JAK DLOUHO VYDRŽÍ?
Odvolání šéfa Ředitelství silnic a dálnic Reného Poruby zvažuje ministr dopravy Pavel Dobeš kvůli problematickému zadávání veřejných zakázek.
FOTO: ČTK

vizualizace: satra